Teman-teman

Thursday, June 02, 2011

Say Thank You

Selepas solat maghrib aku menemani isteriku ke Tesco untuk mencari barangan meniaganya yang kehabisan stok. Bila sampai perut pun terasa lapar bila melihat aneka jenis makanan yang dijual. Kebetulan kami belum lagi makan makan malam jadi malam itu aku memesan nasi goreng paprik manakala isteriku dengan nasi goreng daging merah. Kami order pula ais kacang. Fulamak begitu lazat sekali makan malam kami. Sambil makan sambil berborak menambahkan lagi kenikmatan bersama.

Selesai makan kami terus masuk kedalam. Aku begitu pantang melihat buah durian. Malam itu buah durian yang di kopek dan dimasukkan kedalam foam. Harga murah pula tu jadi isteriku ambil 2 foam. Isteriku mencari tepung untuk membuat roti canai. Ketika sedang melalui lorong ke tempat tepung aku berselisih dengan pasangan cina yang membawa anak kecil. Anak tersebut mungkin dalam lingkungan 7 tahun. Tiba-tiba anak cina itu sendawa dengan begitu kuat sekali dihadapan aku dan isteriku. Dengan secara outomatik mulut aku berkata
" Alhamdulillah ". Isteriku hanya tersenyum bila aku berkata demikian. Begitu juga ibu kepada anak kecil tersebut turut tersenyum sebab anaknya sendawa begitu kuat sekali.
" Say thank you to uncle ". kata si ibu kepada anaknya yang kehairanan mengapa di arah begitu. Usahkan anak kecil malah aku juga hairan mengapa si ibu meminta anaknya mengucapkan terima kasih kepadaku.

" Say thank you to uncle ". Ulang sekali lagi si ibu kepada anak.
" Why mom ". Tanya si anak. Ya lah aku pun tertanya-tanya juga kenapa.
" Just now you sound auk...so loud. Then uncle said alhamdulillah. It's mean thanks to Allah ". Berkata si ibu kepada anaknya.
" Uncle Toh Che ". kata anak kecil kepadaku dalam bahasa cina. Dia ingatkan aku ini orang cina. Ibunya tersenyum bila anak mengucapkan terima kasih kepadaku. Aku melihat ibunya memakai kalung lambang salib dan ternyata mereka berugama kristian. Aku berkata di dalam hati alangkah baik bila setiap ibubapa menerangkan sebab-sebab mengapa kita berkata alhamdulillah setiap kali anak-anak kita sendawa. Biarlah dari kecil mereka di didik dengan cara islam. Janganlah bila besar kelak mereka didik dengan hiburan yang melekakan sehingga melupakan tentang pendididkan islam.

8 comments:

Hajjah Noraini @Nanie said...

Pengalaman yang menarik, secara otomatik Afiff menyebut Alhamdulillah..walaupun anak orang lain yg sedawa..

Ariff Budiman said...

Marina Monroe..Dari kecil kita di ajar insyaallah kita tak akan lupa.

saing said...

salam. sebut pasal tenkiu, teringat drama korea yg berjudul 'thank you'. kita disaran utk selalu mgucapkan perkataan tu utk menghargai perbuatan baik org kpd kita

Ariff Budiman said...

Saing...Tenkiu kerana memberi komen. Saya jarang menonton gambar korea

Guru said...

menarik betul...

Ariff Budiman said...

a kl citizen...Peristiwa yang tidak di duga.

hentian said...

alhamdulillah dan to che mungkin maksudnya hampir sama. cuma kepada siapa sahaja yang berbeza...

Ariff Budiman said...

Insan marhein..Betul tu....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...