Teman-teman

Sunday, December 15, 2013

Dugaan Atau Musibah

" Abang...Mata kanan Nah asyik berkedip saja 3 dan 4 hari ini ". Aku tersenyum mendengar kata-kata isteriku.
" Tu tanda nak dapat berita la ". Aku bergurau dengan isteri. Aku masih ingat akan kata-kata datukku ketika aku masih kecil. Aku kerap bermain di pondoknya yang terletak dihujung sawah. Ia begitu mendamaikan. Kadang-kadang aku melihat datukku merawat andaikata ada orang yang datang meminta tolong. Tapi akhirnya datukku di tuduh membela hantu raya. Semenjak itu datukku kurang merawat orang. Bila anak cucu sakit baru dia rawat. Pernah aku terkena sengatan lipan. Memang sakit. Datukku memotong daun nenas lalu melukis garisan macam bentuk lipan lalu di pukulnya ditempat yang terkena sengatan. Serta merta hilang kesakitan. Datukku juga berkata.
" Budiman..kalau mata kanan kita berkedip kedip. Itu tanda nak dapat berita. kalau sebelah kiri itu tanda nak menangis ". Aku hanya diam mendengar kata-kata datukku. Isteriku pula tersenyum mendengar penerangan ringkas dariku. Aku pun tak minta dia percaya akan kata-kataku itu. semua itu Allah yang aturkan.

Jumaat - 13 December 2013. Aku di minta abangku agar merakam khutbahnya di masjid dengan tajuk Di ambang 2014. Dia meminta aku upload ke youtube. Oleh kerana aku hanya merakan khutbah pertama yang memakan masa hanya 30 minit jadi aku menggunakan kamera Nikon DSLR. Jam 1230 PM aku sudah berada di dalam masjid membuat persediaan. Alhamdulillah khutbah dapat dirakam dengan baik sekali. Selesai solat aku berjumpa dengan anak terunaku dan kami berbual mengenai rakaman khutbah. Aku memberi memori kad dan meminta dia membuat editing lalu terus upload ke youtube.


Aku bertanya anakku pukul berapa pada waktu itu. Katanya 2.30 petang. Aku bertugas petang. Bergegas aku pulang kerumah. Aku letak kamera di atas kusyen dan menjamu makanan yang telah disediakan isteriku. Selepas itu aku menyarung pakaian seragam dan keluar ke tempat kerja. Sepatutnya jam 12 malam aku sudah pulang kerumah tapi di sebabkan ada perkara-perkara lain aku terpaksa stay di tempat kerja. Sepanjang malam hatiku terlalu resah. Entah kenapa. Jam 3 pagi aku bakar roti dan buat nescafe panas. Aku terfikir apa perkara yang akan berlaku.

Selepas solat subuh aku menerima panggilan dari siteriku. Berderau darah sebab aku tahu isteriku tidak pernah menalipon pada waktu begini. Tentu ada perkara berlaku.
" Abang...tadi bila Nah bangun nak solat subuh Nah tengok besi tingkap bengkok. Cermin di buka dan barangan di letakkan di luar. setakat ni tak ada barang yang hilang ". Lega dengar kata-kata isteriku. Syukur juga sebab isteriku selamat.

Jam 9 pagi aku tiba di rumah dan aku pasti tiada barangan yang hilang. isteriku bertanya samada perlu atau tidak membuat laporan polis. Aku berkata tidak perlu sebab kes kehilangan motosikal anak tiriku pun belum dapat diselesai. Badan sudah letih. Mata pula mengantuk akibat bertugas 16 jam. Hanya katil dan bantal idamanku. Begitu cepat aku terlelap. Tiba-tiba aku dikejutkan isteriku. Katanya laptop anak tiriku telah tiada. Dia letak atas kusyen. Tiba-tiba aku teringat kameraku. Terus aku keluar
" Nah...kamera abang juga hilang ". Terlalu sebak aku ketika itu. Kamera kesayanganku telah hilang. Anak tiriku telah membuat laporan polis dan polis datang kerumah mengambil gambar.

Aku hanya termenung memikirkan kehilangan kamera kesayanganku. Ia berlaku pada 14 December 2013 iaitu 4 hari sebelum tibanya tarikh kematian isteri tercinta pada 18 December 2008. Telah 5 tahun isteriku pergi. Adakah ini dugaan atau musibah terhadapku. Mungkin aku telah melukakan hati-hati insan yang menyayangi diriku jadi Allah telah memberi peringatan kepadaku. Namun ia tetap merupakan dugaan buat diriku sebab tiada yang kekal di dunia ini. Semuanya milik Allah. Aku pernah meratapi kematian isteriku. Aku pernah menyalahkan Allah kenapa aku diuji begini. Kenapa bukan orang lain. Aku begitu tertekan kerana menjangkakan yang aku dan isteriku akan bersama sehingga kami mengjangkau usia tua. Tapi dia pergi terlebih dahulu.

Kini ia berlaku kembali. Barang kesayanganku telah hilang. Mungkin Allah hendak memberitahu aku sesuatu. Aku harus terima dengan hati yang terbuka. Kehilangan barang boleh dicari. Kehilangan insan yang kita sayangi tiada penggantinya. Di bawah ini adalah khutbah terakhir yang di rakam menggunakan kamera yang telah hilang. Kini isteriku berkata yang mata kirinya pula asyik berkedip. Ahh....sudahhh....Berat dio..

2 comments:

Khahar said...

Assalamualaikum Abg Ariff. Lama saya tak berkunjung ke blog WN.
Saya simpati ngan Abg Ariff. Jangan blog WN hilang sudah.

Semoga kita sentiasa dilindungi oleh Allah S.W.T. Ameen.

Ariff Budiman said...

Khahar...Waalaikumussalam. Terima kasih kerana simpati

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...