Teman-teman

Wednesday, November 06, 2013

Projek Kerepek Pisang

Aku ke rumah ibu mertua disebelah petang. Memandangkan jarak antara rumah kami hanya tidak sampai 1 kilometre maka boleh dikatakan aku kerap kesana. lagi pun aku sudah berjanji dengan arwah Siti Aishah untuk kerap menjenguk ibunya andai dia sudah tiada.
" Bang...Kalau Siti tak ada nanti...boleh tak abang tolong tengok emak. Emak pun bukannya sihat
". Terbatuk-batuk ketika dia meminta pertolonganku. Aku masih ingat lagi ayat tersebut. Kini aku memenuhi permintaannya tambahan pula ibuku pun sudah tiada jadi ibu mertuaku seperti ibuku juga. Melihatnya seperti aku melihat Siti Aishah


Tersenyum ibu mertua bila melihat aku. Dia sedang berehat di atasa pelantar yang kami bina suatu ketika dahulu.
" Budiman...Semalam angin kuat. banyak pokok pisang tumbang. Budiman boleh tolong tebang pokok pisang dan ambil buah dia ". Aku akur permintaan ibu mertuaku lalu masuk kedalam rumah mengambil parang untuk menebang pokok pisang. Kebanyakkan pisang dirumah ibu mertuaku ialah pisang masam. Pisang ini sedap dibuat cucur kodok dan kerepek. Aku sudah terbayang akan kerepek pisang kesukaanku. Ia diperkenalkan oleh keluarga isteriku bila aku berkahwin dengannya. Semenjak itu bila ada buah pisang masam yang muda, aku akan ambil dan buat kerepek pisang.


Setelah selesai semua, aku mengambil 2 sikat pisang masam untuk aku buat kerepek. Aku bersalaman dengan ibu mertuaku. Senyum ibu mertuaku. sekali sekala aku terbayang seperti siti aishah berada di sebelahnya. terlalu rindu padanya. Bila sampai dirumah terus aku buang kulitnya. Untuk membuatkan pisang kelihatan ori setelah dibuang kulitnya, masukkan sedikit garam kedalam air. Setelah kulit dibuang pisang terus diletak kedalam air garam. Kalau tidak berbuat demikian pisang akan kelihatan kehitaman sebab ianya bergetah. Sebab itu ianya harus direndam kedalam air garam. Itulah yang diperturunkan dari ibu mertuaku kepada isteriku dan akhirnya aku pula yang mengamalkan kaedah ini. 


Bila semuanya telah dibuang kulit barulah aku goreng pisang tersebut dengan menggunakan sejenis perkakas yang boleh memotong timun, sengkuang. Cantik bila melihat pisang yang sedang di goreng kekuningan warnanya.


Bila kerepek sudah sejuk aku gaulkan dengan gula yang telah dimasak dan beginilah hasilnya Kerepek Pisang Gula. 

3 comments:

Kakcik said...

Sedapnya

Ariff Budiman said...

Kakcik....Memang sedap

ANIM said...

kerepek buat sendiri..lepas tu kudap depan TV. sedar tak sedar, habis sebalang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...