Teman-teman

Monday, November 17, 2014

Rupanya Rezeki Dia

Aku bertugas pagi hari ini. Seperti biasa yang aku buat ialah aku singgah lagi di gerai untuk membeli kuih. Aku terlihat karipap ubi kentang yang paling aku minat. Aku ambil sebanyak 2 biji bersama kuih yang lain. Sudah cukup untuk makan pagiku hari ini. Aku terus ketempat kerja. Bila aku sampai saja seekor ibu kucing yang sedang mengandung menyerbu aku sambil mengiau. Mungkin dia terbau kuih yang aku beli.

Aku tak sanggup melihat ibu kucing yang kelaparan. Aku mengeluarkan sebiji karipap lalu aku beri kepada ibu kucing. Dengan lahap dia memakannya. Sekejap saja sudah habis sebiji karipap. Ibu kucing melihat aku sambil mengiau-ngiau lagi. Mungkin dia beritahu aku yang dia masih lagi lapar.


Aku mengeluarkan sebiji lagi karipap. Ibu kucing terus makan, selesai makan ibu kucing memangdang muka aku lalu datang menggosok kepalanya dikaki aku dan berlalu pergi. Terdetik dihati aku. Rupanya Semua ini Allah yang merancang. Dua biji karipap rupanya rezeki ibu kucing. Aku merasa cukup tenang bila melihat ibu kucing kekenyangan setelah dapat makan 2 biji karipap. Dalam rezeki kita ada hak-hak yang lain. Jadi kita agih-agihkanlah. Aku masih ingat kata-kata ustaz sewaktu mengikuti program kuliah agama.


4 comments:

Daddy Ziyyad said...

Alhamdullilah...moga Allah merahmati & murahkan rezeki tuan...

Cuma saya tak sangka, kucing pun makan karipap..hihihih

Ariff Budiman said...

Daddy Ziyyad...Haha..Itu la pasal. Tapi kalau dah kelaparan apa pun jadilah demi anak yang di dalam

ujang kutik said...

Tiada syak lagi tuan adalah pencinta haiwan khususnya kucing.

Syabas.

Ariff Budiman said...

ujang kutik....Betul. Saya pencinta haiwan cuma saya tidak membelanya saja

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...