Teman-teman

Monday, October 12, 2015

Aku Masih Ingat - 3

Isteriku sudah berada di rumah. Aku ke klinik abangku untuk mengambil ubat-ubatan serta keperluan untuk mencuci. Aku sudah bertekad akan menjaganya dengan baik. Sebelum aku ke tempat kerja aku akan mencuci luka yang begitu dalam. Aku melihat isteriku menahan kesakitan bila terkena ubat pencuci. Itulah pengorbanan seorang ibu. Aku cium anakku Siti Zinnirah
" Ayah pergi kerja dulu. Petang ayah balik ". Aku melihat anakku menggerakkan kaki sambil ketawa. Tenang aku melihat mereka. Bila aku pulang dari kerja aku akan memcuci luka isteriku dulu dan barulah aku akan makan.
" Terima kasih bang. Sayang abang ". Itulah yang membuat aku tenang. Siti Aishah tidak pernah melupakan perkataan terima kasih dari bibirnya.

Kadang-kadang kalau isteriku tidak sihat aku sendiri yang akan bakar ikan haruan beserta lada hitam untuknya. Ia baik untuk mencantumkan kulit.
" Malam ni Siti tidur dan rehat. Biar abang yang jaga Zinnirah ". Kataku kepada isteriku. Siti Aishah tersenyum mendengar kata-kataku
" Jangan ayah yang lena sudah la ". Kata Siti Aishah kepada anaknya. Aku tertawa gelihati. Sebelum tidur aku akan letakkan botol susu serta yang lain disebelah aku. Ketika menukar pampers anakku, aku melihat isteriku tidur begitu nyenyak sekali. Mungkin keletihan. Seharian mengurus diri dan anak kami.

Alhamdulillah..lama kelamaan luka isteriku sedikit demi sedikit semakin sembuh. Tak banyak cotton yang perlu di masukkan ke dalam lubang luka. Tiba hari check up di hospital aku membawa isteriku ke sana
" Luka isteri awak semakin sembuh. Bertuahnya you Siti Aishah mempunyai seorang suami yang bertanggungjawab ". Puji doktor yang membuat hidung aku yang kembang ini semakin kembang. Siti Aishah tersenyum mendengar pujian doktor. Akhirnya setelah 3 bulan berkat aku memcuci luka isteriku sudah tertutup tetapi masih lagi kemerahan. Aku tetap meneruskan cucian sehingga luka isteriku pulih sepenuhnya. Dia sudah boleh membonceng motosikalku.

Ditakdirkan aku mendapat berita yang pihak kerajaan akan merombak kembali gred. Aku terlibat dan akan mendapat wang tunggakkan. Hati aku berbunga. Aku sudah memasang niat kalau aku mendapat tunggakkan yang banyak akan aku hadiahkan mesin jahit untuk isteriku. Syukur akhirnya aku mendapat tunggakkan sebanyak RM1000. Aku mengajak isteriku ke kedai Singer.
" Siti...hari ni abang nak hadiahkan Siti mesin jahit ". Siti Aishah tergamam
" Abang dapat mana duit untuk beli mesin jahit ". Tanya isteriku sebab dia sendiri sebagai bendahariku sudah tentu dia tahu akan kewangan aku
" Sengaja abang tak bagi tau Siti yang abang dapat tunggakkan gaji bila gred di rombak. Abang dah berjanji pada diri abang nak hadiahkan Siti mesin jahit ". Aku melihat Siti Aishah mengalir airmata.
" Terima kasih bang...Ya Allah...syukur ". Itulah ungkapannya

Setiap hari isteriku akan menjahit selepas memasak dan menolong kerja rumah. Kerja ibu semakin ringan. Isteriku pandai mengambil hati ibuku dan ibuku begitu menyayanginya. Berkat kepandaian isteriku menjahit, kesemua baju annakku dia yang siapkan. Begitu comel anakku memakai tudung yang dibuat ibunya. Ketika mengikuti kuliah atau ceramah kami akan membawa anak kami bersama. Biarlah dia membesar dengan cara ini. Pernah kami menghadiri ceramah di Balik Pulau. Dengan motosikal Suzuki GP100 kami bertiga meredah jalan yang di penuhi hutan. Ceramah selesai pada jam 11.30 malam. Kami meredah kembali untuk pulang kerumah. Sampai di rumah jam 12.30 pagi. Siti Zinnirah sudah mula menangis tidak henti-henti.
" Kenapa ni anak emak....". Kata emaknya sambil mengalir airmata. Kadang-kadang tangisan anakku berlarutan sehingga hilang suaranya. Isteriku semakin risau
" Bang....macam mana ni ". Tanya isteriku
" Mai kita baca Al Mathurat ". Kataku kepada isteriku. Akhirnya berkat ayat-ayat Allah Siti Zinnirah berhenti tangisnya.

Masa begitu cepat berlalu. Usia anakku sudah 2 tahun. Dengan takdir Allah isteriku didapati positif mengandung. Risau juga aku takut jahitan isteriku yang masih lagi lemah akan mempunyai masalah bila perut membesar. Aku membawanya check up di hospital
" Kalau mengikut pihak hospital isteri encik terlau awal untuk mengandung memandangkan jahitannya masih belum kuat tapi kita tak tahu kuasa Allah. Dia nak bagi dan kita terima saja ". Kata doktor muslim. Aku merasa lega mendengar kata-kata doktor. Lama kelamaan perut isteriku semakin membesar
" Ni anak lelaki...". Kata jiranku bila melihat perut isteriku. Kadang-kadang aku melihat Siti Zinnirah menekup telinganya ke perut ibunya sambil menyebut adik...adik....Lucu dengan keletah anak kami.

Akhirnya masa untuk bersalin telah tiba. Aku bergegas ke hospital bersalin. Sekali lagi aku terpaksa berhadapan dengan doktor...
" Isteri encik terpaksa di bedah sebab kali pertama dia di bedah ". Sekali lagi aku terpaksa menandatangani surat keizinan dan menunggu
" Siti Aishah....". Aku berlari bila nama isteriku di panggil
" Tahniah...anak lelaki ". Kata nurse. Subhanallah. Allah telah beri kami sepasang anak. Aku dibenarkan masuk berjumpa isteriku
" Terima kasih Siti ". Kataku sambil mencium tangannya. Aku mengambil anak kami lalu azan dan iqamah. Mengalir airmataku. Terlalu mahal pengorbanan isteriku.

Kali ini luka isteriku tidaklah sedalam seperti sebelumnya jadi isteriku dapat pulang kerumah dengan cepat. Seperti biasa kalau tiba waktu malam giliran aku yang menjaga kedua-dua anakku. Biar isteriku rehat. Biarlah aku pula yang bersusah payah menjaga mereka. Setelah seminggu berlalu anak lelakiku di cukur rambutnya. Tiba untuk memberi nama. Aku dan dan isteri telah bersepakat untuk meletakkan nama Asyraf kepada anak lelaki kami. Akhirnya aku memberi laluan kepada ayahku yang terlalu ingin memberi nama kepada anak kami. Akhirnya nama anak lelaki kami di beri nama Hermawan.....

To be continued episod akhir

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...