Teman-teman

Wednesday, August 28, 2013

Lebih Dari Orang Mengandung

Aku tugas pagi. Selepas solat zohor aku keluar ke kedai. Niat di hati bukan untuk mencari nasi tetapi benda lain. Aku ke kedai apek yang selalu aku singgah. Didapati kedai tersebut tutup pula pada hari ini. Akhirnya aku kekedai melayu. Inilah pertama kalinya aku ke kedai tersebut. Selalunya apa yang aku inginkan boleh didapati di kedai apek yang banyak menjual barangan orang islam. Dia tinggal berdekatan dengan rumah orang- orang islam jadi dia sudah tahu apa keperluan orang melayu. Orangnya pula suka bergurau walaupun kadang-kadang agak kasar gurauannya.



" Kak ubi sengkuang ada tak ". Aku bertanya kakak yang menjual barang dikedai.
" Tak jual la encik. Cuba encik kedalam sikit dalam lebih kurang 100m adabterdapat kedai runcit. Disitu ada jual " . Kata kakak tersebut.
" Isteri encik mengandung ke ". Kesitu pula kakak ni. Takkan la bila seseorang tu cari ubi sengkuang maknanya isteri dia mengandung.
" Tak. Saja cari. Rasabteringin nak makan sengkuang palit pula ". Kakak tersebut hanya tersenyum dengan kata- kataku

Aku masih ingat semasa aku mencari timun, sengkuang dan kuah rojak dikedai apek
" Tauke....timun dengan sengkuang ada ka ". Aku bertanya apek
" Itu dalam bakul ". Sambil menunjuk kearah bakul. Aku mengambil lalu letak diatas meja
" Kuah rojak ada ". Lu angkat didalam. Selalunya begitulah apek. Kita tanya dia beritahu dimana. Dia hanya duduk didepan kaunter saja. Aku mengambil lalu letak didepan dan meminta apek mengira berapa harganya. Sudah terbayang rojak.

" Hang ni lebih dari oghang pompuan mengandung ". Kata apek dalam loghat Penang. Akuntertawa kecil dengan gurauan apek. Tiba- tiba isterinya marah. Entah apa yang dimarah isterinya
" Ini orang talak sayang mulut. Olang punya pasal la mau makan apa ". Baru aku tahu rupanya isterinya marah akan suaminya sebab berkata demikian padaku padahal aku tidak berkecil hati pun.
" Tarak apa la nyonya ". Saya tak marah. Saya sudah kenal apek. Lepas aku demikian apek pula marah pada isterinya. Entah apa yang dimarahinya.
" Aku nak kata aku tengok orang juga. Bukan sedap- sedap mau kata. Aku sudah kenai hang ". Kata apek kepadaku.
" Betoi la nyonya. Dia sudah kenai sama saya. Sebab itulah dia melawak macam tu ". Aku cuba redakan kemarahan isterinya. Ternyata betul. Isterinya terus diam lalu masuk kedalam. Aku memberi wang kepada apek.
" Itu pompuan mulut..aiya pok pek pok pek ". Aku tertawa melihat pasangan veteran. Walaupun mulut mereka pok pek pok pek tapi nampak akan kebahgiaan mereka.

4 comments:

pB said...

pB kurang suka makan sengkuang

insan marhaen said...

sengkuang sapu sos dan di tabur kacang tanah tumbuk... kenangan makanan masa sekolah.

bukan kisah apek cina yang jual... janji beli dan makan sambil balik jalan kaki..

Ariff Budiman said...

pB....Ye ke tak suka. Mungkin selera seseorang kan

Ariff Budiman said...

insan marhein...Memang nostalgia kan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...