Teman-teman

Friday, September 13, 2013

Kesiannya.....

Selalunya kalau aku dan isteri pergi ke pasar dan ketika pulang kami akan singgah di kedai makan. Kedai kepunyaan rakanku. Roti canai disitu amat sedap. Itu kalau ikut pandanganku. Ada juga dijual kuih dan makanan lain. 3 hari yang lepas ketika dalam perjalanan ketempat kerja aku singgah disitu. Terlihat ada penambahan makanan. Kata isteri rakanku ramai customer merungut kuih tak banyak dan asyik benda yang sama saja. Oleh itu dia mengambil keputusan untuk menambah makanan yang lain. Aku melihat ada maggi goreng, cucur bawang dan lain-lain. Alamak...aku sudah beli makanan. Kalau tidak maggi goreng dan cucur bawang pasti aku beli. Dua makanan ini amat pantang aku tengok. Tak apa esok masih ada lagi. Kataku didalam hati.


Keesokan harinya sekali lagi aku ke kedai tersebut. Kecewa sebab kedua-dua makanan kegemaranku tiada.
" Maggi goreng tak ada ka ". Aku bertanya isteri kawanku
" Hari ini tak buat. Saya tak mau buat hari-hari. Tukar yang lain sama ". Kata isterinya
" Itu la..kelmarin tengok ada cucur bawang. Hari ni nak beli tak ada ". Aku berkata
" Ala kesiannya.....Esok insyaallah saya buat ". Katanya. Bila pulang kerumah aku cerita pada isteriku. Tersenyum dia bila aku beritahu lembutnya percakapan isteri kawanku ini.
" Ala kesiannya....ala kesiannya  ". Sering bermain di mulut isteriku. Perli lah tu.

Hari yang dinanti telah tiba. Ketika bersiap isteriku sering bergurau denganku
" Ala kesiannya....Moga dapat la cucur bawang hari ni ". Aku hanya tersenyum mendengar gurauan isteriku. Bila sampai alhamdulillah memang ada. Lega hati ini. Aku beli sebanyak 3
" Berapa...". Aku bertanya
" RM1.90 ". Kata isteri kawanku dan aku terus memberinya wang. Bila pulang kerumah aku tunjuk gambar dengan bangganya kepada isteriku.
" Satu berapa bang ". Tanya isteriku akan harga cucur bawang. Aku terdiam dan mula mengira.
" Kalau RM1.90 kira mahal la bang. Satu jatuh 65 sen ". Kata isteriku.
" Betul la. Cucur kecil saja ". Isteriku tertawa bila aku berkata demikian....
" Kesiannya dekat Tok wan...". Kata isteriku pada cucunya. Perli lah tu. Grrrr....
" Tok wan ni lambat orang kata kesian...saja. Dah luntur ". Katanya lagi pada cucu. Yang cucu pula boleh tersenyum. Atuk terus grrrrr.......

7 comments:

Marya Yusof said...

As salam En Arif,

Tgk cucur tu pun dah tau sedap! Perli ada makna tu...hikhik...

Ariff Budiman said...

Marya Yusof........Hehe. Tersirat seribu makna

Time Traveller said...

Cucur udang tu memang sedap .. tgk pun ok..
Salam kenal :D

Ariff Budiman said...

Time Traveller. .... Salam kenal juga dari saya

insan marhaen said...

citarasa kita memang selalu sama... cucur ( udang ke, bawang ke, kecuali badak..he..he..)..

Ariff Budiman said...

Insan marhein......Itu sudah pasti

Rose Azadir said...

Hi…saya blogwalking kat sini. Jemput datang ke blog saya yer http://ibu2ahmad.blogspot.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...