Teman-teman

Tuesday, October 29, 2013

Bila Orang Jantan Ke Dapur

Sudah 2 hari ubi kayu pemberian ibu mertuaku berada di dapur. Ketika aku pulang dari bertugas malam hujan turun dengan lebatnya. Malas aku nak singgah untuk membeli makanan. Apa saja yang berada dirumah yang boleh aku dan isteri makan maka itulah makanan kami. Aku menukar pakaian lalu ke dapur. Aku melihat ubi kayu lalu timbul keinginan hendak makan. Terus aku buang kulitnya dan potong. Aku rendam dalam sedikit air garam dan gaul dengan kunyit agar kelihatan kekuningan. Aku beritahu isteriku yang ubi kayu biarlah aku yang buat semuanya. Dia hanya rest pagi ini.


Bila ubi kayu di angkat aku merasa sedikit. Sedap juga tapi ada sesuatu yang tidak kena denganya. Tersenyum isteriku setelah merasa ubi kayu yang aku goreng. Setelah ubi kayu sedikit sejuk mulalah aku melihat kehitamannya. Sekali lagi aku merasa. Masin dan pahit. Mungkin di sebabkan aku rendam dalam air garam dan lgaul dengan kunyit. Hilang selera lalu aku masuk bilik untuk tidur. Hujan masih lebat di luar. Sekejap saja aku sudah terlena.


Jam 1 petang aku terjaga. Aku keluar dan ternampak ada sepinggan ubi kayu yang cantik kekuningan. Tersenyum isteriku melihat aku.
" Abang cuba rasa ubi kayu yang Nah goreng. Ada perbezaan tak ". Kata isteriku dan aku amat mengerti.
" Yang ni sedap. Tak masin dan tak pahit. Tahu ubi yang abang goreng masin dan pahit ". Kata-kataku itu membuatkan isteriku tertawa. Aku terdiam melihat cara isteriku menegur masakan aku. Dia tidak terus berkata tak sedap. Masin dan pahit. Dia meminta aku merasanya terlebih dahulu. Akhirnya aku menghabiskan ubi kayu yang isteriku goreng. Ubi kayuku di berikan kepada ayam jiran. Licin di patuk oleh ayam. Tidak rungutan masin dan pahit. Semua diterima. Itulah bila orang jantan masuk ke dapur sekali sekala begitulah jadinya. Aku bukanlah pandai masak sangat cuma sekali sekala aku tidak mahu memberatkan isteriku. Dia juga harus berehat.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...