Teman-teman

Saturday, January 11, 2014

Ohh..Mak Hang Meletup...

Seperti biasa jam 3.30 petang aku keluar untuk bertugas. Hari ini setiap kali aku sampai di lampu trafik lampu bertukar merah. Kali ini aku berhenti di lampu trafik yang merahnya selama 120 saat. Kira lama juga ler. Sempat juga aku tengok whatsApp dan komen. Mesej penting kena jawab ler. Tiba-tiba berhenti 2 buah motosikal berkuasa tinggi. Fuhh..aku tengok macam nak meleleh saja air liur ni. Orang dia pun nampak mantop. Memang sejak aku di alam remaja aku suka dua benda. Pertama motosikal besar dan kedua ialah kamera. Nak dapat motosikal berkuasa besar tapi gaji yang kecil memang susah nak merealisasikan impian. Aku hanya mampu memiliki kamera yang berharga murah saja ketika itu.

Bila aku berkahwin niat untuk memiliki motosikal berkuasa tinggi terus berkubur. Aku lebih memberi tumpuan untuk memiliki rumah untuk anak dan isteriku. Namun aku masih dapat memiliki kamera. Itulah yang aku gunakan untuk mengambil gambar anak dan isteri. Sebab itu bila isteriku meninggal banyak gambar yang pernah aku ambil menjadi kenangan. Minatku terus dengan kamera sebab itulah satu-satunya benda yang dapat menghilangkan kerinduan terhadap arwah isteriku. Bila rumahku dipecah masuk dan kamera kesayanganku telah diambil, aku menjadi tenggelam punca sehingga tidak tahu apa yang perlu aku lakukan. Kini dengan hanya kamera handphone aku upload setiap gambar. ada rezeki maka adalah kamera baru untukku.

Jauh sungguh aku mengelamun bila melihat motosikal berkuasa tinggi. Datang pula sebuah motosikal kapcai macam motosikal aku. Berhenti disebelah motosikal besar. Dia melihat lelaki tersebut
" Ohh...hang ka. Aku ingat sapa yang bawa motor besar ni ". Sambil dia menyucuk pinggang lelaki yang menunggang motosikal berkuasa besar.
" Ohh...mak hang meletup..". Rupanya pemuda tersebut latah. Aku tertawa melihat aksi latah pemuda tadi.
" Hang ambik mana motor ni. Habaq mai dekat aku ". Sambil menyucuk sekali lagi pinggang pemuda tersebut.
" Aku sewaa....Mana aku ada duit ". Terkeluar la kisahnya. Aku tertawa kuat juga. Mana taknya. Orang latah mana boleh simpan rahsianya. Penunggang lain pun turut tertawa.
"Kuajaq hang....Malu aku. Semua orang tau aku sewa motor ni ". Kata pemuda tadi kepada rakannya yang menyakat tadi.
" Hang nak p mana ni ". Sakat lagi sekali
" Aku nak hantaq balik la motor ni....aiii nak hantaq balik...Dajai hang ". Lampu bertukar hijau dan pemuda tersebut terus memecut motorsikalnya. Aku tersengih seorang diri diatas motrsikal kapcaiku mengenangkan peristiwa tadi.....



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...