Teman-teman

Wednesday, May 06, 2015

Hubungan Sesama Manusia

Hujan mulai reda. Aku melihat jam di tangan. Sudah pukul 1 petang. Perut sudah berbunyi. Aku beritahu rakan setugasku untuk membeli nasi. Bila sampai aku melihat sudah tidak banyak makanan yang tinggal. Maklumla pekerja kilang keluar makan jam 12 tengahari. Aku hanya mengambil ikan belah belakang dan sambal. Ketika sedang enak memilih yang lain aku di tegur oleh seorang lelaki.
" Kenal tak orang bernama ....... ". Aku kenal sangat dengan orang yang di sebut
" Saya lama tak nampak dia ". Aku berkata
" Tak boleh pakai punya orang. Time nak pinjam duit gigi jadi lembut dari gusi. Bila dah ada duit tak tau nak bayar balik ". Katanya lelaki dan aku menjangkakan itulah tauke kedai.

" Tak minta balik ka duit yang di pinjam ". Aku bertanya
" Minta maaf. Saya bukan jenis yang suka minta-minta. Dia minta cara elok dia kena bayar pun cara elok ". Kata tauke kedai tersebut
" Saya dah pesan dekat abang jangan senang-senang bagi pinjam. Kami pun bukan senang sangat ". Kata isteri tauke.
" Saya sedih bila tengok dia menangis, merayu kata duit perbelanjaan tak ada. Saya pun bagi bila dia kata nak bayar balik dalam masa terdekat bila ada duit. Tapi bila ada duit duit tengok muka saya boleh cabut lari ". Kata lelaki tersebut.
" Dia ingat dia boleh lepas ka kalau berhutang dengan manusia. Jawab la dengan Allah ". Kata lelaki tadi.

Aku terdiam dan teringat ketika mendengar kuliah. Kata Ustaz, kalau kita berdosa dengan Allah kita boleh memohon keampunan dengan bertaubat nasuha dan bersungguh-sungguh meninggalkannya.Berdosa dengan manusia kita kena memohon ampun dan maaf darinya. Sama juga dalam bab hutang. Kita harus membayar kembali melainkan orang yang memberi hutang itu menghalalkannya. Aku tidak marah terhadap lelaki tersebut. Betapa susahnya dia mencari nafkah. Dalam kesempitan yang dia alami sanggup pula dia menolong kawannya. Sama juga dengan keluarga aku. Tidak siapa yang boleh marah bila kami tidak memaafkan orang yang telah membunuh isteriku. Betapa peritnya kami menanggung derita.

Semua ini hanya Allah yang dapat membalasnya.Dalam bab hutang ini aku teringat juga ketika mendengar kuliah tentang orang yang suka menunda membayar hutang bagi yang mampu. Rasulullah telah memberi ancaman kepada orang berniat buruk ketika berhutang
Sabda Rasulullah SAW yang telah diriwayatkan oleh Bukhari..." Barangsiapa yang mengambil harta orang lain dengan niat ingin mengembalikannya, niscaya Allah akan membayar baginya. Barangsiapa yang mengambilnya dengan niat hendak melenyapkannya, Niscaya Allah akan menghancurkannya ".
Jadi fikir-fikirkanlah ancaman Rasulullah ini. Berusahalah bersungguh-sungguh untuk melunas kembali hutang kita.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...