Teman-teman

Tuesday, May 05, 2015

Penangan Cucur Bawang

Ketika aku pulang dari kerja aku melihat isteriku masih lagi keletihan dan terbaring di atas katil.
" Macam mana rasa hari ni ". Aku bertanya
" Rasa letih lagi ". Kata isteriku. Pucat mukanya.
" Abang nak makan apa malam ni ". Sempat lagi dia bertanya walaupun masih tak sihat. Aku termenng memikirkan apa yang hendak aku makan
" Nah boleh bancuh tepung cucur bawang. Nanti abang goreng ". Terus isteriku bangun menuju ke dapur lalu membancuh tepung cucur. Selalunya ia perlu di biarkan lebih kurang setengah jam untuk tepung naik.


" Abang...Jom kita keluar beli benang ". Tiba-tiba isteriku bersuara
" Aikk...badan dah ok ke ". Aku bertanya
" Nah tak mau ikut perasaan letih badan. Nah nak lawan ". Katanya. Aku hanya mengikut saja. Sekejap saja kami sudah pulang. Aku terus kedapur untuk menggoreng cucur.


" Alaa....Mai la Nah goreng. Tak sampai hati tengok abng goreng sendiri ". Kata isteriku sambil mengambil tepung yang di bancuh tadi. Aku hanya tersenyum. Dalam hati, aku merasa betapa leganya.
" Dah kuat ke badan tu ". Aku bertanya
" Alhamdulillah. Berkat lawan tadi ". Kata isteriku tersenyum


Akhirnya cucur bawang siap untuk di makan. Betapa tidak sabrnya aku. Ketika azan maghrib berkumandang aku makan sebanyak 3 ketul dulu. Tak baik bila makanan sudah berada di depan tidak di jamah. Nanti solat tak khusyuk


Selepas solat terus aku ke meja makan. Aku ambil sos pencicah ari Kelantan. Aku cukup suka sos pencicah. Lagi pun aku sudah confident status halalnya. Sudah entu dia produk rang islam. Isteriku tersenyum melihat aku menghabiskan cucur bawang. Moga Allah berkati steriku. Walaupun tak sihat dia masih gagahi memenuhi keinginanku.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...