Teman-teman

Tuesday, November 18, 2008

REMAJA YANG AKTIF

Aku masa zaman remaja amatlah aktif. Segenap pelusuk kampung , pekan, bukit telah aku jelajahi. Pendek kata cuti saja sekolah inilah kerja aku. Setelah tamat sekolah dan seperti yang diimpi-impikan aku dan rakan-rakan berpesta sakan. Nak raikan tamatnya alam persekolahan. Ayah dan Mak tak risau sangat dengan aku sebab kawan-kawanku bukanlah dari kalangan mereka yang sesat. Suatu petang aku berkata kepada rakan-rakanku. " Esok pagi kita joging mau ka". " Bolih juga tapi hang kena mai kejut kami bangun tidor la ". Balas kawanku. Memang diantara kami semua, aku digelar ustaz rock sebab dunia boleh akhirat pun boleh. Kadang nak kejutkan rakanku yang bangun lewat senang saja. Aku ke telinganya lalu aku bacakan surah Yasin. Apa lagi meloncat sakan. " Macam ni malam ni kita pergi pesta dulu. Kita jalan kaki saja sebab dekat dengan rumah ". Cadangan yang baik dari salah seorang rakan.

Malam itu selepas Isyak kami berjalan kaki ke Pesta Pulau Pinang. Seronok sakan kami malam tu. Sedar-sedar pesta dah nak tamat. Kami berjalan kaki pulang sambil berbincang tentang joging esok pagi. Sah nama aku juga kekal sebagai orang yang pertama kena kejut seorang demi seorang. Sampai dirumah jam dam 1 pagi. Aku terus tidur. Pagi perlu bangun awal. Terkejut beruk bila lihat didinding menunjukkan pukul 6.30 pagi. Aku terus ketandas mengambil air sembahyang dan terus sembahyang subuh. Selesai saja solat aku terus keluar rumah siap dengan kasut jogging. Semangat betul. Aku melintasi pokok ciku yang rendang. Tiba-tiba pokok digoyang dengan kuat sekali. Terkejut juga aku. Aku tertawa sambil berkat," Oii lekaslah pukul berapa nak joging".

Diam seketika. Tiba-tiba pokok digoyang dengan lebih kuat. Aku melihat diatas untuk mencari kalau ada siapa-siapa yang nak mainkan aku. Gelap tak nampak. Aku berkata. " Patutlah hangpa pilih aku, rupanya hangpa nak gempar. Ni sorrylah silap orang". Hai diam juga. Tiba-tiba aku melihat pelita menyala di tandas luar rumah kawanku. Aku terus kesana. Oh Pak Yusuf ka. Terkejut pak cik Yusuf. " Ha Jiman hang buat apa pagi-pagi ni ". " Nak pi jogging Pak Yusuf". Kataku. " Awat awai sangat". " La ni pukul berapa Pak Yusuf ". " 3.30 pagi". Balas Pak Yusuf. Ha terkejut aku. " Tadi masa saya lalu bawah pokok ciku sapa yang goncang pokok Pak Yusuf". " Hmm sapa lagi benda yang suka jelir lidah la ".

Apalagi seram aku dibuatnya. Aku terus pecut pulang kerumah dan sambung kembali tidor. Bangun dari tidur jam 8 pagi. Mak tanya sembahyang subuh ke belum. Aku jawab belum sebab 3.30 pagi dah sembahyang. Apalagi berleterlah si mak ini suruh aku sembahyang sekarang. Katanya sembahyang tidak boleh dibuat main. Jam 9 pagi kawan-kawanku datang kerumah bertanya kenapa aku tidak mengejutkan mereka tadi. Kataku sekarang lebih baik kita mandi di sungai Tok Keramat lagi best. Semua setuju. Aku pulang dan tanya mak masak apa pagi ini. Wow nasi goreng. Aku keluar ambil daun pisang dan layur diatas api lalu kubungkus nasi goreng. Adoh wanginya bau nasi sambil makan didalam air.

sekian ariman

2 comments:

hafinah@ yahoo.com said...

Heh..heh... Teringat pulak aku dulu. Terbangun, tengok kat luar dah cerah. Aku pun siap mandi dan pakai baju sekolah. Mak tanya nak pi mana? Sekolah! Sekolah apa jam 4.30 pagi?

Rupanya, bulan mengambang penuh.

sakinah said...

haha...pesta dekat ngan rumah??jauh tuh...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...