Teman-teman

Monday, November 10, 2008

TERPERANGKAP DIDALAM LIF

Hari ini tanggal 10 November 2008, aku telah ditugaskan untuk menjaga kontrak di tempat kerjaku yang asal yang dikatakan berhantu. Jam 9 aku bersama seorang kontraktor memasuki lif. Terus aku tekan tingkat 2. Lif pun berjalan menunjukkan angka 1 dan seterusnya 2. Tiba-tiba angka terpadam dan aku menjangkakan akan berlaku sesuatu perkara. Terasa lif memecut turun dengan laju sehinggakan bila menghampiri tingkat G secara automatik lif melekat sehingga membuat kami terhoyong hayang. Apalagi si kontraktor ni menjerit sakan dalam bahasa Terengganu. jeritannya membuat aku gelabah seketika. Akhirnya aku menyuruh dia diam seketika dan biar aku saja yang fikir. Ah handphone pula tak ada liputan didalam lif. Berpeluh aku dalam lif. Telah hampir sejam kami terperangkap. Sesak juga nafas. Aku berdoa semoga Allah memberi sedilit ruang untuk aku meminta pertolongan. Aku try sms dan akhirnya alhamdulillah terlepas keluar 3 mesej. Kemudian aku terima sms dari ketua yang mengatakan on the way kesana. Sementara menunggu bantuan aku mengelamun sejenak iaitu pada tanggal 9 november 2008 seorang rakan karibku yang berbangsa India telah meninggal didalam tempat kerja seorang diri akibat serangan jantung. Aku sempat sms kepada ketua kalau lewat sikit mungkin hari ini akan seorang lagi pekerja akan hilang.

Ya Allah anakku akan menduduki peperiksaan. Isteriku masih lagi di hospital. Lamunanku terhenti apabila terdengar ketukan dari luar yang datang membantu. Syukur akhirnya kami terperangkap dalam lif selama satu jam 15 minit. Keluar saja aku dari lif terus aku berkata aku taubat dah tak naik lif ni. Rakan yang lain tertawa sambil berkata," Tu la hang tinggal tempat ni tak bagi tau dekat depa, depa marah la". Depa tu siapa dia. hanya aku dan orang yang tahu saja mengerti perkataan ini.

sekian ariman

2 comments:

sakinah said...

wah sangat menakutkan....penah gak rasa terpergkp dlm lif...tp dalam mimpi..tuh pun da gelabah bewak....alhamdulillah slamat...pasnih panjat tangga ada la..hehe

bearcat said...

memang menakutkan naik lif.
kalau boleh nak naik tangga jer...
tambah-tambah lif hospital...aduhai menyesakkan dada.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...