Teman-teman

Wednesday, September 19, 2012

Bila Isteri Membuat Keputusan

Isteriku telah mengambil keputusan untuk berhenti dari berniaga roti canai. Katanya dia sudah tidak bertenaga untuk menebar roti canai. Aku mengerti apa yang dimaksudkannya. Aku sendiri pun tidak mampu membuat pekerjaan seperti mana yang telah isteriku lalui. Sudah berpuluh tahun dia berniaga roti canai demi untuk membesarkan anak-anaknya. Kini katanya dia ingin berehat dan berniaga kecil-kecilan dari rumah. Aku tidak membantah niatnya. Pernah dia beritahuku yang bidang roti canai tidak diminatinya. Dia hanya minat berniaga nasi sahaja. Kini setiap hari dia berada di rumah. Akulah orang yang paling gembira. Kalau selalu isteriku berada di gerai dan aku berada di rumah keseorangan. Bila terasa boring, aku keluar tawaf merata tempat. Bila isteriku pulang dari berniaga barulah aku pulang kerumah.

Kari kepala siakap + kelumpung ikan
Bila tidak berniaga bermakna aktiviti yang selama ini aku tinggalkan telah dihidupkan kembali. Kami keluar dari rumah ke Metropolitan untuk joging. Suasana pagi begitu mendamaikan. Sambil berjalan sambil bersembang dan sekaligus badan menjadi sihat. Selesai joging kami singgah di warung untuk makan pagi. Memang enjoy sekali. Isteriku ternyata begitu gembira. Dari riak wajahnya aku tahu yang dia begitu tenang dengan kehidupan begini. Bila dah kenyang barulah kami ke pasar. Aku membeli 2 ketul kepala ikan siakap dengan harga RM12 dan kelumpung ikan. Memang sejak kecil lagi aku serta adik beradik yang lain diberi makan ibu dengan makanan ini. Bila besar tabiat ini tidak dapat aku pisahkan dari kehidupan. Kalau kari kepala atau ikan andaikata terdapat kelumpung maka masing-masing tak sabar untuk merasa. Untuk mendapatkan kelumpung ikan, harus ke pasar awal-awal lagi. Selalunya jam 8 pagi aku sudah berada dipasar dan memang terdapat banyak. Aku beli dan simpan dalam peti sejuk. Takut stok tak ada.

Kerabu tembikai
Aku juga suka dengan kerabu buah tembikai. Arwah isteriku memperkenalkan kepadaku dan akhirnya aku jatuh cinta dengan kerabu ini. Tak susah untuk membuat kerabu ini. Cincang tembikai. Tumbuk lada hitam sampai halus atau blend. Tumbuk sedikit udang kering. Gaulkan tembikai dengan lada hitam, udang kering, sedikit gula dan garam. Yang merisaukan aku ialah kalau beginilah keadaannya maka berat badan aku pasti begitu cepat melonjak. Isteriku pun sudah mengadu yang badannya terasa seperti sudah gemuk tapi aku tengok kurus saja. He he perasaan tu. Apa aku begitu enjoy dengan kehidupanku sekarang. Apapun bersabar. Biar masa yang menentukan segalanya dan kini alhamdulillah.....

2 comments:

MaYa MustWany said...

macam sedap gak kerubu tembikai.nyum3

Mrs.Izi said...

seronokla kak rosnah ade kat rumah.boleh req masak mcm2 hehe.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...