Teman-teman

Wednesday, September 19, 2012

Memang Suka Sangat

Sejak dari kecil lagi aku serta adik beradik telah dibesarkan dengan makanan kampong. Salah satu darinya ialah pengat pisang. Kata ibu kalau nak buat pengat pisang kena guna pisang raja sebab dia manis. Memang tak jemu kami dengan pengat pisang. Kadang-kadang ibu akan ganti dengan pengat ubi kayu. Bila aku berkahwin dengan arwah Siti Aishah ibuku telah berpesan.
" Budiman ni suka makan gulai dan pengat. Masak lemak dia tak suka ". Isteriku hanya tersenyum mendengar penerangan ibu mertuanya.

Pisang raja
Alhamdulillah isteriku meneruskan makanan kesukaanku bila hidup bersama denganku. Kadang-kadang dia akan ganti dengan bubur gandum. Memang aku enjoy sekali dengan makanan yang dimasak isteriku. Setelah kematian isteriku dan aku berkahwin lain aku diamkan saja pengat kesukaanku. Aku tidak suka meminta-minta. Apa yang dimasak itulah yang aku makan. Entah satu hari isteriku Rosnah bersuara
" Abang suka makan pengat tak. Nah ingat nak buat pengat petang ni ". Kata isteriku 3 hari yang sudah. Apalagi mendengar pengat pisang yang sudah lama aku tidak merasa, aku begitu semangat sekali.
" Nanti abang beli pisang ". Aku berkata kepada isteri.
" Nah nak campur dengan bubur cha-cha ". Kata isteri dan aku merupakan suami yang cukup gembira sekali.

Pengat pisang + bubur cha cha
Memang enak sekali pengat yang dibuat isteriku. Sudah berapa kali aku tambah. Isteriku tersenyum. Katanya dia tidak menyangka yang aku amat menggemari pengat pisang. Hari kedua aku mencari pisang raja lagi. Alhamdulillah ada dan aku minta isteriku buat pengat lagi. Tak membantah isteriku pun buat pengat. Tak menghampakan dia. Pengat selesai aku makan.

Pisang raja goreng
Hari ini kami ke pasar. Isteriku membeli pisang raja lagi. Aku ternganga melihat pisang tersebut.
" Hai bang...tak jemu-jemu dengan pengat ka. Buat la pula pisang goreng pula ". Kata isteriku. Aku tertawa kecil bila di perli isteri. Akhirnya pisang yang dibelinya digoreng. Memang manis pisang raja. Susah mendapatnya sekarang. Kalau dulu orang banyak menjual goreng pisang dengan pisang raja. Kini banyak yang menggunakan pisang awak. Apapun kalau aku teringin nak makan pisang raja, aku sudah tahu dimana tempatnya hendak aku beli....

3 comments:

Kakcik Seroja said...

Allahyarham bapa kakcik pun suka sangat makan pisang...

Mrs.Izi said...

sedapnya.mkn ptg2.

Ariff Budiman said...

kakcik...Memang sedap pisang kan.kan

Mrs.Izi..Ya petang2 memang best. Kena pula time balik kerja

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...