Teman-teman

Tuesday, May 14, 2013

Mahu Makan Apa Pak

Aku dan isteri ke sebuah restoran. Aku kata kepadanya tak payah masak dan hari ini kita makan di luar. Selepas zohor kami keluar. Kami memesan nasi goreng paprik saja. Sambil menanti makanan sampai kami melayari internet. Kemana saja aku pergi pastinya ipad tak pernah aku lupa.
" Abang ni tak boleh pisah dengan internet ". Perli isteriku. Aku hanya tersengih sahaja. Sekejap saja nasi yang di pesan sampai bersama air sirap laici. Fuhh panas terik ni air sirap laici dulu yang kehabisan. terpaksa order lagi segelas.

Ketika enak menikmati makanan, masuk satu keluarga. Ceria sungguh mereka sambil bergelak ketawa. Mereka duduk bersebelahan dengan kami.
" Bapak mahu order makanan apa pak ". Tanya pelayan Indon
" Nasi apa yang ada di sini ". Tanya seorang lelaki
" Macam-macam ada pak. Nasi goreng ikan masin, Pattaya, kampung. Ini pak menunya ". Sambil menghulurkan buku menu. Lelaki itu terus melihat buku menu.
" Nasi goreng cina ada ". Tanya lelaki tersebut
" Itu ada pak. Bapak mahu nasi goreng cina ya ". Tanya kembali pelayan
" Iya. Saya nak nasi goreng cina tapi enggak mahu babbi ". Kata lelaki tersebut spontan. Terdengar ketawa perlahan dari kaum keluarganya.

" Kakak..buat nasi goreng cina satu Babbi enggak mahu ". Tempik pelayan tersebut kepada tukang masak. Apalagi customer lain yang mendengar ketawa. Aku dan isteri turut tertawa. lucu juga. Mana mungkin restoran islam menjual babi.
" Hoi. Hang ingat ada jual babi di sini ka ". Tempik pula tukang masak kepada pelayan tadi.
" Bapak...sebetulnya memang enggak ada jual babbi di sini ". Tertawa lelaki tadi mendengar kata-kata pelayan indon.
" Laa...saya bergurau saja tadi. Yang awak bagitau kenapa ". Kata lelaki tersebut.
" Lorr..saya ingat bapa betul betul enggak mahu babbi. Waduh nanti saya pasti di marahin tauke. Wadduh pak. Gimana ni ". Kata pelayan indon. Mungkin dia baru bekerja di restoran ini. Orang Pulau Pinang guraunya agak kasar dan keras sedikit. Jadi antonasinya perlu di fahami terlebih dahulu. Susah jugak kan.

Aku masih ingat ketika keluar makan bersama rakan-rakan. Datang pelayan wanita bertanya hendak minum apa. Selamba saja aku minta air ais panas.
" Air ais panas satu ". Kata pelayan tersebut kepada tukang bancuh air. Pening kepala tukang buat air lalu bertanya sekali apa itu air ais panas. Aku tertawa dan akhirnya aku order air nescafe ais sahaja.Akhirnya baru pelayan tersebut perasan.
" La saya pun tak perasan air ais panas. hang ni buat leceh la ". Kata pelayan tersebut sambil tertawa dan berlalu pergi ke arah tukang bancuh air.

2 comments:

MaYa MustWany said...

hihi macam2 ragam

Ariff Budiman said...

MaYa MustWany....1 Malaysia kan Mas

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...