Teman-teman

Saturday, June 15, 2013

Sudah 6 tahun Rupanya

Hari ini sekali lagi aku menolong isteriku di pasar malam walaupun aku tahu yang aku sendiri letih sebab baru pulang dari kerja. Aku tak sampai hati biarkan dia berniaga seorang diri. Isteriku menyuruh aku berehat dan biarkan dia saja yang berniaga tapi aku juga seronok dengan perniagaan. Lagi pun dapat berjumpa rakan- rakan yang datang membeli di pasar malam.

Ketika sibuk melayan pelanggan, aku di tegur seorang wanita. Tersenyum dia.
" Abang Budiman tak kenal saya ke ". Tanya wanita tersebut. Aku tersenyum. Kalau aku kata tak kenal takut dia terasa hati pula.
" Abang Budiman la yang cukur rambut anak saya dan tahnik ". Katanya. Barulah aku ingat ibunya datang meminta tolong aku mencukur cucunya. Kata ibunya sudah tiada orang lain yang sanggup. Aku kata yang aku tidak pandai. Sekadar menolong andaikata tidak ada orang lain boleh la. Alhamdulillah aku meminta mereka datang ke surauku. Memang ada keberkatannya bila dilakukan disurau. Rambut anaknya begitu mudah di cukur. Selesai semua barulah aku melakukan tahnik. Arwah Siti Aishah bertinda memegang anak tersebut.

" Sudah berapa tahun umur anak sekarang ". Aku bertanya wanita tadi.
" Sudah 6 tahun abang Budiman ". Terdiam aku. Tak sangka ya masa berlalu begitu cepat.
" Macam mana keadaan anak sekarang ". Aku terus bertanya
" Kih kih. Sebiji ikut perangai abang Budiman. Suka buat lawak". Isteriku tersenyum bila mendengar kata- kata wanita tadi.....

4 comments:

ujang kutik said...

Tuan,

Pisang emas dibawa belayar
Masak sebiji di atas peti
Hutang emas boleh dibayar
Hutang budi dibawa mati

Ariff Budiman said...

ujang kutik....Pantun yang baik. Terima kasih

MaYa MustWany said...

sekejap je masa berlalu kan

Ariff Budiman said...

MaYa MusWany.......Ya betul tu. Sekejap saja

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...