Teman-teman

Friday, December 14, 2012

Lain Yang Cari. Lain Yang Jumpa

Ketika aku hampir menamatkan tugas malamku, aku mendapat panggilan talipon dari rumah ibu mertuaku. Adik ipar meminta agar aku menyembelih ayam kampong. Kebetulan anak cucu pulang ke kampung jadi masa berkumpullah nak makan nasi beramai. Itulah keluarga sebelah arwah Siti Aishah lakukan setiap kali keluarga berkumpul. Memang seronok. Sebelum pulang kerumah aku singgah di rumah ibu mertuaku. Sebanyak 5 ekor ayam kamong akan dibuat kari. Dapatlah aku merasa kari ayam kampong.


Aku menyuruh anak saudara mengambil ayam lalu di bawa ke tempat terpencil. Aku beritahu anak saudara tentang adab-adab dalam menyembelih ayam. Dari apa yang aku belajar di kuliah-kuliah magrib
1. Pisau hendaklah tajam supaya ayam tidak terasa sakit
2. Jangan sembelih di hadapan haiwan
3. Pegang jangan terlalu kasar.
Itulah sedikit sebanyak adab-adab yang aku ceritakan kepada anak saudaraku. Mungkin suatu hari dia juga akan ditugaskan menyebelih ayam. Seekor-demi seekor aku sembelih. Masuk ayam yang ketiga, entah kenapa ayam itu masih kuat walaupun kesemua urat telah putus. Berlari dia kedalam hutan.
" Berat dia ". Kataku


Selesai aku sembelih kelima ekor ayam, aku masuk kedalam hutan mencari ayam yang melarikan diri. Ketika mengambil ayam tersebut aku terpandang pokok pisang yang aneh. Buahnya keluar dari batang pokok. Cepat-cepat aku keluar lalu mengambil kamera untuk merakan gambar.
" Kalau panggil Metro mesti depa sampai ". Kata anak saudaraku. Subhanallah. Kalau Allah berkehendakkan sesuatu pasti ianya terjadi.


Selalunya pisang akan berbuah diatas. Tapi pokok ini pisangnya berbuah ditengah-tengah. Ada sesetengah orang, ia menganggapkan ia sesuatu yang aneh dan mungkin ada yang sanggup membeli dengan harga yang mahal untuk tujuan keduniaan. Kalau difikirkan kembali apa nak diherankan. Allah yang menjadikan segala-galanya dan ia berhak mengarah dimana buah itu akan keluar. Kalau ini tidak diambil sebagai tanda-tanda kekuasaan Allah maka jadilah kita sebagai makhluk yang kufur terhadap Allah.

5 comments:

Kakcik Nur said...

Bila Alah berkata 'jadi', maka jadilah ia...

klcitizen cikgunormah said...

Kalau Allah berkehendak ,emanh tak ada yg mustahil

Nazayiena said...

x mustahil klu kehendak Allah.

klcitizen cikgunormah said...

Ralat * memang = emanh

Bearcat said...

Pelik tapi benar.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...