Teman-teman

Saturday, May 11, 2013

Mana Ikannya

" Abang teringin nak makan laksa. Lama tak makan ". Aku bersuara kepada isteriku.
" Abang beli ikan hari Sabtu. Nanti malam lepas pulang dari pasar malam Nah akan rebus. Nah buat hari Ahad " . Balas isteriku. Pagi ini aku ke pasar mencari ikan dan bahan-bahan untuk laksa. Banyak ikan sardin hari ini tapi kecil- kecil saja. Akhirnya aku beli yang besar sedikit dengan harga RM5 sekilo. Aku ke tempat sayur pula lalu mengeluarkan kertas. Itulah caranya aku membeli. Kalau tak tulis aku akan terlupa bahan apa yang hendak ku beli.
" Ros tak mai ka ". Tanya kakak yang menjual sayur bila melihat aku membuka kertas.
" Dia dok masak nasi tomato. Malam ni berniaga pasar malam. Bagi daun cenohom RM2 dan timun 3 biji ". Senang macam ini. Tak payah fikir.
" Baguih juga encik mau tulis atas kertas. Suami saya malu nak tulis. Katanya nanti orang tertawa ". Kata wanita sebelah aku. Aku tersenyum
" Saya ni kalau tak tulis alamat lupa la apa yang nak beli. Apa yang nak di malukan ". Kataku kepada wanita tersebut. Wanita yang lain hanya tersenyum melihat aku membelek kertas sebelum membeli barangan sayur. Selesai membeli Aku membawa pulang dan berikan kepada isteriku.



" Abang letak dulu. Nanti bila selesai masak nasi tomato Nah akan pesiang ikan ". Kata isteriku. Kesian juga aku bila memikirkan dia masak untuk berniaga pasar malam kemudian nak menyiang ikan pula.
" Tak apalah. Biar abang pesiang ikan tu ". Tersenyum isteriku. Aku tahu dia begitu mengharapkan aku membantunya.
" Terima kasih kalau abang sudi nak menolong Nah ". Kata isteriku tersenyum. Aku pun mulalah menyiang ikan. Seekor demi seekor aku pesiang. Datang isteriku...
" Bang mana ikan yang abang pesiang ". Kata isteriku bila melihat tiada ikan didalam sangki.
" Ya Allah Nah. Ikan abang masuk dalam plastik sampah ". Tertawa isteriku bila melihat ikan yang aku pesiang aku letak dalam plastik sampah manakala insang dan perut ikan aku letak dalam plastik elok.

Isteriku mengambil kembali ikan yang di buang dalam plastik sampah.
" Orang jantan buat kerja macam tu la ". Gurau aku
" Bukan sengaja pun ". Kata isteriku. Mungkin nak menenangkan aku. Akhrnya selesai juga aku menyiang ikan. Alhamdulillah.

6 comments:

Thirah said...

baguih betul en ariff..boleh pulak jadi cmtu..hehehe

Anonymous said...

Fikiran ke lain agaknya..hehe..sypun mkn laksa tghari tdi

Ariff Budiman said...

Thirah......sekali sekala

Ariff Budiman said...

Anonymous.....Macam tahu2 saja fikiran saya ke lain. Tak ader ler. Terlalu berhati2. He he

Mrs.Izi said...

hehehe.lawakla.boleh plak masuk plastik sampah

Ariff Budiman said...

Mrs Izi...Tangan terlalu cepat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...