Teman-teman

Sunday, November 13, 2011

Selesai Majlis Pertunangan

12 Novenber 2011 - Sabtu. Rumahku telah menerima kunjungan dari pihak lelaki untuk majlis pertunangan anak tiriku. Sebanyak 5 buah kereta datang. Campur dengan keluargaku menjadi seramai 50 orang. Alhamdulillah nasib baik rumahku masih mampu menerima tetamu seramai itu. Pesan isteriku yang membuat aku tertawa kecil ialah,
" Abang jangan buat muka serius sangat nanti. Senyum-senyum la sikit ". Itu dia sampai kena pesan. Itu benar sebab orang yang berada dekat dengan kita sajalah yang tahu akan kelemahan seorang suami. Apalagi bila di minta demikian mulut aku sentiasa mengukir senyum.

" Nah nampak wajah abang berseri bila senyum. Macam tu lah ". Puji isteriku yang membuatkan aku tertawa. Bila majlis berjalan wajahku kembali kepada asal. Nak buat macam mana. Itulah aku. Aku dan isteri telah diperkenalkan oleh jurucakap kami.
" Amboi muda lagi emak dan ayah pihak perempuan. Kami tercari-cari dimana emak bapa pihak perempuan ". Aku terus bisik kepada isteriku
" Depa kata kita muda Nah. Abang tak sangka betoi ". Sambil tersenyum mengusik isteriku
" Abang jangan dok perasan. Bahaya perasaan tu ". Kata isteriku sambil tersenyum
" Kalau semua sudah setuju bila kita nak langsung hari perkahwinan depa ". Kata jurucakap pihak lelaki.
" Insyaallah pihak perempuan telah menetapkan tarikh pada 21 April 2012 untuk hari perkahwinan ". Kata jurucakap kami.
" Kalau macam tu kami setuju sajalah ". Kata juracakap sebelah lelaki.

Selepas selesai menetapkan perbelanjaan maka bertukar-tukar lah hantaran. Ini merupakan hantaran dari pihak perempuan. Isteriku memang minat dengan warna pink. Alhamdulillah selasai akhirnya majlis pertunangan anak tiriku tanpa ada kecacatan. Semoga majlis seterusnya di permudahkan Allah. Entah kenapa aku melihat isteriku tersenyum bila anaknya membisik sesuatu. Terus aku bertanya kenapa. Kata isteriku riuh di pekan bila ramai yang bertanya adakah aku yang bertunang. Terus aku mengangkat tangan.
" Amin amin Ya Allah ". Tapi hinggap satu cubitan yang tidak sakit dari isteriku.

Berkali-kali isteriku mengajak aku bergambar bersama anak gadisnya. Akhirnya tak dapat nak elak.
" Tak apalah abang tumpang berkat ". Gurauku kepada isteriku. Isteriku hanya tersenyum bila aku berkata demikian.
" Dah tua-tua tak ada orang nak ". Gurau pula isteriku
" Ish.. makin tua la makin orang mau ". Ketawa isteriku. Setakat itu sahaja gurauanku. Aku tidak mahu memanjang-manjang gurauan yang akhirnya akan menjadi sensitif pula kepada isteriku.



Seorang makcik berjumpa aku lalu di hulurnya sireh junjung yang di bawa oleh pihak lelaki.
" Budiman tau dak. Kata orang-orang tua siapa yang makan sireh ni akan bertemu jodoh ".
" Betoi ka makcik ". Aku bertanya
" Makcik jangan bagi dekat Budiman. Nanti apa hal pula jadinya. yang ni pun riuh dia yang bertunang ". Aku tertawa bila melihat akan kerisauan isteriku.
" Budiman tak buat macam tu aih.... Dia sayang Rosnah ". Kata makcik
" Betul..betul.. betul ". Aku mengiakan bila isteriku mengambil sireh dari tangan makcik. Padaku sireh itu tidak ada apa-apa. Dia hanya sebagai hiasan untuk mencantikkan hantaran saja. Nasib baik pihak lelaki tak suruh aku makan sireh sebab seumur hidup, aku tidak pernah aku mengunyah sireh walaupun dulu semasa tinggal di kampung, pokok sireh begitu banyak di tanam.

4 comments:

Marina Monroe said...

Tahniah dapat menantu, moga hari perkahwinan nanti di permudahkan urusan

insan_marhaen said...

Memang berseri lah, WN ni. Jaga-jaga....

MaYa MustWany said...

sweetnya tunangan orang tuh..berseri..

eee..tak suka sireh(w/p tak pernah makan,tapi tak nak)hahahah

Ariff Budiman said...

MaYaMustWany...Boleh try sireh junjung. Manalah tahu kan kan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...