Teman-teman

Wednesday, January 16, 2013

Kisah Batu

Aku masih ingat pada tahun 1999. Aku telah diarahkan bertukar dari Bayan Baru ( Penang ) ke Seberang Perai. Hati ini terasa amat risau apabila membayangkan setiap hari aku pasti menempuh jambatan Pulau Pinang. Isteriku Siti Aishah sering memujuk. Katanya
" Tak apa bang. Seberang Perai masih lagi Pulau Pinang. Siti akan sentiasa berdoa untuk keselamatan abang ". Sejuk aku dengan pujukan isteriku. Akhirnya aku berpindah ketempat kerjaku yang baru. Ini bermakna solat jumaatku pun di tempat yang baru juga. Lama kelamaan aku sudah dapat membiasakan diri. Bila tiba hari jumaat tatkala aku bertugas pagi hati ini begitu gembira sekali. Solat jumaatku di masjid Seberang Jaya. Apa yang menarik tentang masjid ini ialah setiap kali jumaat begitu ramai penjual akan berada disini. Makan, ubat, minuman dan bermacam-macam jenis jualan. Pukul 12 tengahari aku sudah berada disini.

Aku melihat seorang lelaki sedang mengambil sesuatu. ia seperti batu delima. Aku pernah dengar dari mulut orang tua-tua mengenai batu delima ini. Kata mereka kalau ia benar-benar batu delima dan jika ia direndam kedalam air, air akan bertukar warna batu itu. Aku memang cukup berminat dengan perkara-perkara ini. Aku mendekati lelaki penjual tersebut. Di ambilnya batu lalu memperkenalkannya kepada orang ramai.
" Ini ialah batu delima. Kalau direndamnya batu kedalam air, airnya akan berubah warna ". Kata-kata penjual tersebut membuatkan aku bertambah minat untuk melihat. Terus dimasukkan batu tersebut kedalam air. Memang air bertukar kewarna batu tersebut. Bila diangkat air tersebut kembali warna putih.

Aku berangan-angan alangkah gembiranya kalau aku dapat memiliki batu tersebut. Penjual tersebut mengeluarkan sesuatu dari dalam karung hitam. Batu yang sama warna dituang ke lantai. Katanya ia bukan batu delima tetapi jenis yang seakan sama dengan batu delima. Dia terus mengambil asid lalu dituangnya asid keatas stokin tersebut. Hancur stokin dimakan oleh asid. Diambilnya parang lalu meminta keizinan aku yang berada dihadapan untuk memotong sedikit rambutku. Memang putus rambutku. Dia memasukkan kembali batu delima kedalam air. Terus air bertukar warna. Diambilnya kesemua batu lalu dimasukkan bersama-sama batu delima yang direndam lalu membaca sesuatu.


Terus dia mengeluarkan sebiji batu lalu diberinya kepadaku.Disuruhnya aku genggam batu tersebut. Diambilnya asid tadi. Katanya dia nak menuangnya keatas tangan aku. Biar betul..Orang semakin ramai yang datang mahu melihat. Terus dia tuang asid keatas tanganku. Orang ramai memandang muka aku.
" Ok encik rasa apa tadi ". Tanya lelaki tersebut.
" Saya rasa amat sejuk ". Kataku padahal asid yang dituangkan nampak berasap ketika ianya dituangkan.
" Itulah kelebihan dari batu delima ini ". Kata penjual. Kemudian dia mengambil parang lalu meminta izin untuk memotong rambutku. Dicekaknya rambut lalu dipotong. Memang tidak putus. Akhirnya dia berkata  siapa yang berhajat dengan batu tersebut boleh la dibeli dengan harga RM50. Ramai yang membeli batu tersebut.
" Batu ini saya beri percuma kepada encik kerana berani ". Kata penjual tersebut sambil menghulurkan batu tersebut kepadaku. Alhamdulillah gembiranya aku dapat batu tersebut walaupun aku tahu ia bukanlah batu yang ori. Aku tunjukkan kepada isteriku. Isteriku turut memuji akan kecantikan batu tersebut.
" Nanti Siti buat kalung dengan batu ini ". Aku berkata kepada isteriku.

Minggu sekali lagi aku ke masjid itu lagi. Kali ini terdapat pula seorang lelaki sedang mengeluarkan kayu dan ranting. Katanya ia dari pokok senduduk putih. Aku tahu pokok ini amat susah didapati. Kerapnya senduduk yang berwarna merah yang terdapat didalam hutan. Yang istimewa kata lelaki tersebut pokok yang dia jumpa mengandungi batu didalamnya. Dipotongnya ranting tersebut dan memang kelihatan ada batu berwarna putih. Katanya dia telah memotong batu tersebut dan berhajat untuk memberi hadiah percuma kepada orang ramai sebelum menjual yang lain. Disebabkan aku berada dihadapan juga maka dapatlah percuma batu yang dikatakan dari pokok senduduk putih. Bagiku tiada apa yang istimewa pada kedua-dua batu tersebut. Ia tiada kuasa cuma aku merasa seronok menyimpannya. Kini ia telah berada ditanganku selama 12 tahun. Aku telah diarahkan bertukar ketempat kerja yang baru makan masjid Seberang Jaya tidak lagi aku kunjungi untuk solat jumaat.


Baru-baru ini aku diarahkan bertugas ditempat kerjaku yang lama. Kata bos untuk memastikan kontraktor tidak mengabaikan ciri-ciri keselamatan bekerja dibawah talian hidup. Kerja tidak dapat disiapkan dalam satu hari dan ia akan disambung pada esoknya yang jatuh pada hari jumaat. Aku beritahu isteriku yang solat disini memang seronok.Jam 12 tengahari aku sudah berada di perkarangan masjid. Penjual baru ada yang datang. Dihujung pagar seorang lelaki bersama barang julannya. Terdapat keris lama, lembing lama, batu cincin yang amat cantik. Penjual membahasakan dirinya Tok Ayah. Katanya dari Kelantan.

Diceritanya satu persatu barangan yang dia bawa. Kemudian dia menyarung 4 bentuk cincin di jarinya. Cincin merah katanya ialah geliga dari delima. Cincin kedua geliga ikan yang diambil dari kepala ikan pari. Cincin ketiga geliga ular dan cincin keempat ialah geliga embun. Keempat-empat cincin ini amat cantik sekali. Aku amat tertarik dengan cincin berbatu merah. Seorang lelaki mengambil cincin geliga ular lalu bertanya kepada Tok Ayah.
" Hok ini harga dio RM150. Kalau nok boleh tawar. Tok sei malu. Saya nak bagi mughoh ". Kata Tok Ayah.
" RM100 boleh ". Kata pemuda tersebut dan akhirnya dipersetujui oleh Tok Ayah. Seorang lelaki pula berhajat dengan batu geliga ikan. Dibelek-beleknya batu tersebut dan bertanya
" Berapa harga ni ". 
" RM150. Boleh minta kurang. Hari ini saya rugi tak po ". Kata Tok Ayah
" RM50 boleh ". Tanya pemuda tersebut.
" Tak leh hargo tu. Naik la sikit ". Kata Tok Ayah
" RM70 ". Kata pemuda tersebut dan akhirnya dipersetujui oleh Tok Ayah. Dia terus menunjuk cincin batu merah. Aku mengambil cincin tersebut sambil membelek-belek.
" Kalau minat boleh bertanya. Malu bertanya sesat jalan ". Kata Tok Ayah. Aku hanya tersenyum antara nak dan tidak. Aku terus menalipon isteriku dan cerita tentang batu.

" Abang tengok macam mana batu tu. Tak ada apa ka ". Takut sungguh isteriku. Takut aku membawa pulang batu dan benda yang ada pada batu tersebut.
" Tak ada apa pada batu tu ". Kataku.
" Agak-agak berapa dia jual batu tu '. Tanya isteriku.
" Mungkin RM70 atau RM80 ". Kataku pada isteri. Akhirnya aku tidak dapat menumpukan perhatianku pada solat jumaat. Entah kenapa aku asyik terbayang batu merah tersebut. Selepas solat jumaat aku keluar sambil membuka dompet. Ya Allah ada RM30 saja dalam beg. Nak ambil aku kena ketempat kerja awal. Aku terus mendapatkan Tok Ayah dan bertanya
" Minggu depan Tok Ayah datang lagi dok kesini ".
" Minggu depan tok maghi doh sini. Ni pun sesat ". Kata Tok Ayah.
" Bukan apa, saya berkenan dengan cincin delima merah tu tapi saya tak cukup duit. Nak pergi ke bank dah tak sempat lagi '. Kataku pada Tok Ayah.
" Berapa anok ada pitih dalam beg duit ". Tanya Tok Ayah
" Ada RM30 saja ". Kataku malu sebab ramai yang mendengarnya
" Jadilah tu. Kira mace ni. Kalau saya maghi lagi anok bayar yang baki. Kalau saya tok maghi doh kira saya halalkan '. Sambil bersalaman dengan aku.

Orang ramai bila mendengar aku beli dengan harga RM30 mulalah memegang batu yang lain.
" Maaf. Anok ni soghe saya bagi dio RM30 sebab dia cakap jujur. Sie dio. Dio berhajat sungguh ". Kata Tok Ayah kepada mereka yang mula memegang batu yang lain. Betapa gembiranya aku mendapat batu berwarna merah. Terus aku talipon isteriku. Tertawa isteriku bila mendengar ceritaku. Aku ambil gambar cincin lalu aku viber ke isteriku. Kata isteriku memang cantik sekali warna batu merah. Syukur akhirnya aku mendapat benda yang aku ingini.

4 comments:

Anonymous said...

As Salam bang budiman, ambo selalu singgah abe punya blog baca berita terbaru dari awal sampai lo ni, ado sedih ado lucu dan ado pengajaran...teruskan berblog!!

sebenarnya ambo jeles abe buleh cincin mato meroh tu, comel betul, tok sangka dapat 30 rial, ambo beli kat kb cincin batu delima mozambique keno 300 rial beruntunglah abe ni :)

pB said...

kalau dah rezeki , susah macam mana akhirnya akan dapat jugak ...

Ariff Budiman said...

Anonymous. Kawe raso ini merupakan rezeki kawe. Terima kasih kawe ucapkan kerana sudi untuk membaca coretan kawe ni

Ariff Budiman said...

pB.....Betul2. Kalau ada rezeki tak kemana perginya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...