Teman-teman

Saturday, June 08, 2013

Tolong Doakan Mereka

Tentu pembaca masih ingat akan kisahku bersama arwah Siti Aishah. Semua pengalaman itu telah aku nukilkan di dalam blog kesayanganku dan kisahnya disini. Banyak yang menghantar personal mesej kepadaku memberi semangat. Syukur alhamdulillah dan ucapan terima kasih aku kepada mereka. Ada pembaca blogku terus menjadi kawanku di FB. Baru-baru ada seorang pembaca yang menghantar request untuk menjadi friend dan aku terimanya sebagai friend. Dalam mesej ringkas dia perkenalkan diri sebagai Az. Terima kasih. Itulah yang sepatutnya berlaku. Bila kita meminta request dan di terima maka tegurlah dan perkenalkan diri. Janganlah kita diam seribu bahasa setelah di terima sebagai friend. Aku meminta keizinan dari Az untuk menulis kisahnya yang ada persamaanya dengan arwah isteriku. Az mengizinkan ceritanya dikongsi. Bukanlah tujuanku untuk mengaibkan sesiapa tapi biarlah ia mendapat iktibar dari mereka yang membaca akan kisah ini.

Kehidupan Az dan suaminya amat bahagia sekali. Pernah Az menceritakan kepada aku kadang- kadang di dalam rumah mereka terbau seperti orang membakar sesuatu. Beliau bertanya kepadaku apa yang perlu dilakukan. Aku hanya mampu memintanya membaca Al Mathurat. Selepas dari peristiwa itu suaminya jatuh sakit. Suaminya telah di masukkan ke hospital namun doktor tidak dapat mengesan penyakitnya. Sudah banyak ubat telah dihabiskan namun tiada kesannya. Terus memoriku berputar kembali. Isteriku Siti Aishah telah mengalami batuk yang teruk. Kadang kala batuknya beserta dengan darah yang pekat. Menangis isteriku kesakitan selepas batuk darah. Akhirnya isteriku dimasukkan ke dalam hospital. Doktor tidak dapat mengesan penyakit. Maka doktor hanya mengesyaki batuk kering dan TB. Ujian telah dilakukan dan keputusannya ialah negatif dari penyakit batuk kering dan TB. Ubat sudah banyak dimakan. Tiada tanda- tanda penyakit berkurangan.

Berbalik kepada cerita suami Az. Akhirnya Az menyedari apabila teringat akan kisah isteriku. Mereka telah berjumpa dengan ustaz. Sebanyak 4 orang ustaz mengatakan yang suami Az telah disihir dan terdapat 3 ekor jin dibadan suaminya. Sama seperti kes isteriku. 3 orang ustaz mengatakan yang isteriku telah disihir dengan menggunakan santau. Sebanyak 2 ekor jin mengawal isteriku. Badan sudah semakin kurus,. Apa yang dimakan akan diluahkan kembali beserta lendir. Sama dengan arwah isteriku. Aku terharu melihat penderitaan isteriku. Bila diminta makan isteriku pasti geleng kepala tidak mahu. Bila dipujuk akhirnya digagahi jugak. Akhirnya muntah berserta lendir dan darah yang keluar. Menangis isteriku kesakitan. Ketika itu mahu saja aku menangis kuat. Memang zalim mereka yang melakukan sihir ini. Aku terpaksa mengawal emosiku. Isteriku amat memerlukan aku. Aku hanya menangis ketika berada didalam tandas. Aku tidak mahu menangis didepannya walaupun kadang-kadang airmata mengalir juga bila melihat dalam kesakitan isteriku gagahi juga solat. Selepas memberi salam dia akan jatuh pengsan. Aku dan anak-anak terpaksa berada dikiri, kanan serta belakang. Nasib la arah mana yang isteriku akan rebah. Begitulah berlaku setiap kali isteriku solat.

Walaupun Az tertekan dengan ujian yang menimpa keluarganya, dia masih mampu menahan dugaan ini. Di saat ini seseorang kena menunjukkan reaksi tidak mengalah. Itulah yang Az lakukan. Dia tidak mahu menunjukkan kesedihannya dihadapan suaminya. Begitu juga apa yang aku lalui. Aku terpaksa menghiburkan hati isteriku walaupun aku tahu dia amat terseksa sekali. Aku perlu kuatkan semangatnya. kami amat memerlukan keadaan seperti sediakala yang penuh dengan gelak ketawa. Az tidak mahu suaminya putus harapan. Az perlu kuatkan semangatnya.

Alhamdulillah. Berkat ihktiar dan kesabaran Az suaminya beransur sembuh. Isteri mana yang tidak sedih bila melihat badan suami yang semakin kurus. Isteri mana yang tidak berduka bila melihat bagaimana suami kesayangannya menerima ujian. Hanya kepada Allah saja tempat mengadu. Kepada mereka yang membaca kisah ini marilah sama-sama berdoa kepada Allah semoga Az dan suaminya dalam peliharaan Allah. Hari ini kita tolong doakan untuk orang lain. In sya Allah mungkin suatu hari orang lain akan mendoakan kaum keluarga kita juga. Aku sudah merasai betapa lazatnya ukhwah. Ramai yang tolong mendoakan agar isteriku sembuh dengan segera tapi manusia merancang dan Allah juga merancang. Perancangan Allah mengatasi segala-galanya. Isteriku pergi buat selama-lamanya.

Kepada pembaca, inilah pesananku. Walaupun kita menganggap rakan kita sangat baik tapi berhati-hatilah ketika keluar makan. Kalau hendak ketandas atau kemana-mana pastikan di habis semua makanan dan minuman. Jangan tinggal dan pergi. Kemudian balik semula dan sambung kembali makanan dan minuman kita. Ketika inilah mereka yang berniat jahat terhadap kita akan melakukan sesuatu. Disebabkan kita lalai maka akibatnya kita akan menanggungnya. Ingat....

Marilah kita sama-sama mendoakan agar suami Az cepat sembuh dan kembali seperti sediakala. Kepada Az sabarlah dengan ujian yang Az tempuh ini. In sya allah keadaan akan kembali seperti sediakala. Terima kasih kerana mengizinkan WN berkongsi kisah ini. Semoga Az sekeluarga dalam peliharaan Allah.

6 comments:

Kakcik Seroja said...

Ramai juga orang yang 'mati' kerana 'tikaman' rakan karib sendiri...

Ariff Budiman said...

Kakcik...Betul. Kita boleh berkawan tapi berhati-hatilah

Anonymous said...

semoga cepat sembuh..

hmm sedih bila masih wujud manusia yang hasad dengki..

teringat kisah arwah yazid. (cinta maya)

Ariff Budiman said...

Maya MustWany......Itulah manusia yg berhati syaitan. Pantang melihat orang lain senang dan berjaya

Mrs.Izi said...

teringat kisah saya yang hampir sama.Alhamdulillah husband dah semakin sembuh.

Ariff Budiman said...

Mrz. izi....Syukur kerana suami semakin sembuh. Saya tumpang gembira

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...