Teman-teman

Thursday, November 26, 2009

Abang Pilih Siapa

Aku membawa isteri menghadiri program kuliah Maghrib. Kuliah hari tu berkisar tentang rumah tangga dan suami isteri. Walaupun hadirin tidak ramai namun ustaz meneruskan juga kuliah. Kata ustaz seorang isteri begitu mudah memasuki syurga dengan syarat patuhi Allah serta Rasul dan ikut perintah suami selagi tidak bertentangan dengan syariat. Bila kematiannya mendapat redha dari suami alangkah bahagia isteri itu. Aku terus melayang mengingati akan arwah Siti Aishah. Tentu dia sedang bahagia disana bersama anaknya. Aku begitu yakin sebab sepanjang aku bersamanya, tidak pernah aku berkecil hati dan kalau ada ia hanyalah amat kecil jika dibandingkan dengan kebaikan yang dilakukannya kepada kami sekeluarga. Aku terhenti dari lamunan bila ustaz berkata lagi,

" Di akhirat nanti suami boleh memilih isterinya semasa didunia. Isteri pula akan mendapat suami berdasarkan suaminya yang terakhir semasa didunia ". Aku terus memikir lagi. Berat rasanya nak memilih ni. Program kuliah akhirnya berakhir bila masukknya waktu isyak. Kami pulang kerumah dan semasa dalam perjalanan kami berdua menjadi senyap tanpa bicara. Selalunya aku yang mulakan dulu perbualan. Tapi kali ini fikiranku asyik memikir akan kuliah tadi. Sebelum kami tidur aku terus bertanya kepada isteriku.

" Nah, dengar ke kuliah tadi apa yang ustaz katakan ". Dia hanya menganggukkan kepalanya sambil tepat memandang wajahku.
" Jadi nanti abang pilih siapa. Rosnah ke Aishah ". Pertanyaan yang membuat aku tersentak dan terus terdiam.
" Kenapa bang. Abang dipersimpangan jalan ke nak memilih ". Usiknya sambil tersenyum .
" Kalau ikutkan hati abang la, abang pilih kedua-dua sekali sebab Rosnah abang sayang dan Aishah pun abang sayang ". Tersengih dia mendengar kata-kataku.

" Tapi Nah pula kena pilih suami yang terakhir dan pastinya abang la ". Sengaja aku usiknya
" Tak kan abang nak bermadu ". Sambil aku tersengih melihat dia pula terdiam.
" Kenapa Nah di persimpangan jalan ke ". Akhirnya kami berdua ketawa bila memikir benda yang belum pasti lagi. Dalam kami berdua ketawa aku terus bersuara.
" Nah ini bukan betul-betul. Kalau lah suatu hari abang berkata kepada Nah yang abang nak kahwin lagi seorang. Apa kata Nah. Tapi ini bukan betul-betul cuma kalau saja '. Aku sengaja mengusiknya untuk melihat sensitivitinya.

Dalam diam kami, terus dia mengalir airmatanya dengan laju sekali sambil teresak menangis
" Abang jangan la buat Nah sedih. Nah tak boleh dengar tentang ini. Nah tak mau abang kahwin lain ". Airmatanya bertambah laju. Apalagi terkejut beruk aku dibuatnya.
" Ok- ok abang minta maaf. Bukan abang ada niat nak kahwin. Yang ada didepan abang ini dah terbaik. Buat apa nak cari lain. Abang minta maaf. Abang hanya bergurau saja. Tak ada niat langsung nak pasang lagi satu ". Aku cuba menenangkan perasaannya yang berkecamuk.

" Nah tau abang hanya bergurau tapi Nah tak boleh dengar perkataan itu ". Reda seketika kami.
Dalam hati aku terus berfikir, " Uishh..dasyat juga kaum wanita ni. Sensitivitinya tinggi. Dan kini aku makin mengerti bahawa jangan sekali-kali menyebut perkataan nak kahwin lagi seorang walaupun dalam hati hanya nak test power saja. Silap haribulan dapur tak berasap oii....

11 comments:

kakcikseroja said...

ha.. tu la.. gatai sangat mulut tu.. Pn. Rosnah tu baru je jadi isteri En. Ariff.. sedih dia tau!

maiyah said...

slm aidil adha.. mmg rasa dilemma kan, tapi Insyaallah Allah maha mengetahui

zai said...

zai dulu dulu cemburu gak kat suami..tapi skrg dah tua..tak fikir sangat dah benda tu..sbb tengok dia plak yg makin cemburu.. terbalik..

ZOOL@TOD said...

Saya pernah berkata kepada Wardah dan ibu mertua saya yang saya takkan kahwin lain walaupun Wardah yang tolong pilihkan kecuali jika ibu mertuia saya tolong pilihkan calon isteri baru saya tu. Ibu mertua saya hanya tersenyum.

amirafatin said...

sempat istikharah lagi kot.

hehe

salam ziarah
salam singgah

spy said...

mcm hang ni mmg boleh kawin empat punya..tengok la cerita hang dok berkisar bini saja

aku doakan hang tambah bini..hang kalau banyak bini selamatttttt

anne said...

sensitip gak isteri encik kan? hehehehehe... ari tu somi anne pun main2 mende ni.. anne lancar je cakap... boleh, mana borang nk sain? tp pastu kita sama2 gi mahkamah.. dia tanye wat per? anne cakap pasal nak suruh abg lafaz cerai... jahat kan? tp tuhla hakikat.. tak suka berkongsi gamaknye.... pastu dan2 dia cakap tamaula... memain jer, jgn serius sgt... takot abg.. hehehehehe..

Anonymous said...

kann nicht sein cialis kaufen forum levitra bestellen [url=http//t7-isis.org]cialis rezeptfrei[/url]

Anonymous said...

miley cyrus nude [url=http://www.ipetitions.com/petition/mileycyrus]miley cyrus nude[/url] paris hilton nude [url=http://www.ipetitions.com/petition/parishilt]paris hilton nude[/url] kim kardashian nude [url=http://www.ipetitions.com/petition/kimkardashian45]kim kardashian nude[/url] kim kardashian nude [url=http://www.ipetitions.com/petition/celebst]kim kardashian nude[/url]

Anonymous said...

джилиан андерсен порно
порно фото дети бесплатно
русские толстушки порно
скачать лучшее порно
дог секс

Anonymous said...

Самый продвинутый ресурс для пользователей [url=http://torrents.trion.mk.ua]TTT[/url]

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...