Teman-teman

Saturday, January 19, 2013

Kisah Batu lagi

Ini merupakan sambungan dari kisah batu. Setelah orang ramai diberi batu putih yang dikatakan terdapat dari pokok kayu senduduk putih. Penjual terus mengambil ranting pokok lalu ditunjukkanya kepada orang ramai. Memang terdapat batu didalam tetapi zaman sekarang memang payah untuk kita mempercayainya. Jadi aku hanya melihat saja. Dipotongnya kecil-kecil lalu dihadiahkan kepada orang ramai. aku tidak terkecuali dari mendapatnya. Gembira sungguh hati ini. Minggu lepas dapat batu delima minggu ini dapat batu senduduk putih. Diambilnya serpihan kayu lalu berkata
" Siapa disini suka memancing. Haa..ini ada satu kayu ajaib. Jika diletak dihujung kail maka ikan tak henti-henti menyentap. Jeoloaus orang sebelah nanti ". katanya.
" Ini pun saya nak bagi free hari ni. Entah kenapa saya amat baik hari ini ". Orang ramai termasuk aku tertawa sambil mengambil serpihan kayu. Dalam hati, aku begitu girang sebab esok aku off jadi boleh la ajak isteri memancing.

Pulang kerumah aku nak buat surprise pada isteriku. Aku membuka pintu. Kelihatan isteriku Siti Aishah sedang menangis. Aku ini jenis yang tak boleh melihat isteriku menangis. sangkaanku mungkin akhlak aku yang tidak baik membuatkan dia menangis. Terus aku bertanya kenapa. Akhirnya.....
" Siti menangis sebab rindu melihat kaabah. Bila kita dapat pergi kesana ". Bertambah sayu dia.
" Insyaallah sama-sama kita berdoa kepada Allah ". Kataku kepada isteriku


" Siti...esok jom kita pergi memancing ". Aku ingin meredakan sayunya.
" Ni ada barang abang dapat di masjid tadi. Kata dia kalau benda ini di letak dihujung kail, ikan banyak akan dapat. Jenuh la kita makan ikan ". Gurau aku. Isteriku Siti Aishah tertawa. Akulah insan yang paling gembira bila mendengar isteriku tertawa.
" Abang ni percaya yang bukan-bukan. Rezeki tu Allah yang bagi ". Kata isteriku
" Abang tahu tapi nak tahu juga kesannya dengan kayu ini ". Kataku kepada isteriku. Esoknya kami berdua kepantai. Air memukul batu.
" Alamak Siti...Air macam ni sudah pasti ada ikan sembilang ". Kataku kepada isteri. Aku terus meletakkan serpihan kayu dihujung kail. Isteriku Siti Aishah terus mengait baju yang dibawanya. Sudah berapa kali aku menukar umpan namun belum merasa ikan merentap kailku. Akhirnya setelah 2 jam berada di atas batu isteriku mula bersuara.
" Hai ikan di mana kamu. Kesian dekat che abang saya ni ". Aku tertawa gelihati bila di perli isteri. Aku tahu apa maksudnya.
" Jom kita balik Siti. boringnya ". Isteriku tertawa lagi bila aku mengajaknya pulang. Aku tidak berkecil hati dengan tawanya tetapi aku mengucapkan terima kasih kerana sudi melayan minatku.

1 comment:

insan marhaen said...

Memang terbaiklah si Aishah ini...

Al Fatehah juga untuk beliau...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...