Teman-teman

Saturday, March 30, 2013

Rehlah Keluarga - Padang Besar

Selepas perut telah diisi kami bertolak menuju ke Padang Besar pula. Check bilik di langkawi pada jam 2 petang. Jam ditangan pula pukul 1130 pagi. Masih sempat lagi kalau nak shoping. Memang seronok datang kesini. Banyak barangan dijual. Nak kata murah sangat tu taklah. Ada yang murah dan ada yang mahal. Kena pandai-pandai lihat sekelililng dahulu.


Bila sampai kami terus masuk kedalam ruang perniagaan. Isteri mencari flask nasi. katanya nak guna ketika berniaga nasi tomato di pasar malam. Aku dan anak lelaki berlegar-legar mencari sesuatu yang menarik untuk di bawa pulang. Aku paling suka dengan kacang cerdik. 3 bungkus aku beli. Bija gajus juga tidak ketinggalan.


Sempat juga melihat seorang gadis begitu pandai membuat lukisan di baju t. Ia sesuai untuk di hadiahkan kepada anak kecil. Aku tempah sebanyak 3 helai dengan menulis nama anak saudaraku. Tentu mereka seronok bila melihat nama mereka tertera di baju t yang di pakai.


Bila melihat saja sabun susu kambing dan sabun beras apalagi isteriku seolah-olahnya tidak mahu kemana lagi. Sabun ada colagen la. Untuk wanita la. Penjual begitu bersemangat memberi penerangan kepada isteriku
" Abang jalan dulu. Ni bab orang pompuan ". Kata isteri kepadaku. Aku melihat penjual hanya tersenyum. Banyak juga sabun yang di borong oleh isteriku. Ya lah kalau di penang memang mahal harganya. Dah berada di sini apalagi. Borong sakan la dia.


Aku begitu berminat dengan kraftangan robot. Ia di buat daripada spring yang terpakai. Aku tak pernah tengok lagi di tempat lain. Aku mengambil yang besar. kata penjual harganya RM160. setelah tawar menawar akhirnya dapatlah harga RM140. Anak lelaki pula berminat dengan robot predator yang berharga RM80. hanya itu saja yang aku beli di Padang besar. isteriku entah ler. Sekejap barang dimasukkan kedalam kereta dan datang mencari lagi. janji dia gembira sudah. Aku tak kisah.



Kami ke gerai buah pula. Sepakat. Aku dan anak-anak tak boleh melihat akan buah ini. Mulalah..
" Ayah..ayah buah ni best ". Apalagi bila rasa buahnya yang manis terus tanpa berfikir duit dihulurkan.
" Kita beli buah limau ayah. Nanti kita makan di hotel ". Kata anak gadisku. Aku ikut saja. Aku pun suka juga dengan buah limau ni.


Masing-masing sudah berpuas hati shoping di padang Besar. Sebelum berangkat ke langkawi kami menjamu selera dulu di warung yang di sediakan. Pulut bersama ayam. Mee sup. Nasi goreng pataya dan mee goreng. Fuhh...best masakan orang Thai ni. Pedas menggila. jam sudah pukul 1 petang. Lewat sedikit check in tak apa. 


Sebelum kami meneruskan perjalanan menuju Jetty Kuala Perlis, sempat juga kami beli sorang sebungkus air yang begitu menggoda tekak kami. Aku paling tak tahan bila melihat jus asam boi campur limau. Tapi yang tak seronoknya ialah ketul ais lebih banyak dari airnya. Itulah dia kepandaian penjual air ais....Selamat tinggal Wang kelian dan Padang Besar. Insyaallah kami akan datang lagi. Langkawi...tunggu.....

5 comments:

insan marhaen said...

Kenapa di padang Besar murah tapi di Penang mahal? Huu...

Thirah said...

sedapnya pulut ayam tuh..

Ariff Budiman said...

insan marhein....Nak membezakan dua tempat kut. he he.

Ariff Budiman said...

Thirah...Entah ler. ini anak saya yg makan. Dia kata boleh la. yg dekat Rantau Panjang lagi sedap katanya

Anonymous said...

wooww..murahnya sabun susu beras tu..rm10 je sedozen..nk jgk...-___-"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...