Teman-teman

Monday, April 13, 2015

Amanah Itu Mulia

" Nah...Ada orang pesan 4 pasang kasut baby. Macam mana ". Aku bertanya isteri bila pulang dari kerja.
" Benang dah habis. Abang kena beli lain ". Kata isteriku. Aku melihat jam di tangan. Sudah 5.30 petang. Hari pula hari Sabtu. Ahad sememangnya kedai tutup. Hujan pula lebat di luar.
" Takpa. Lepas solat abang keluar beli ". Selepas solat aku menyarung baju hujan dan keluar. Aku tiba di kedai jam 6.30 petang dan kedai masih lagi di buka. Alhamdulillah. Terus aku meminta benang yang di pesan isteriku.

" Berapa semua harga tauke ". Aku bertanya walaupun aku dah tahu harganya tapi memandang dah lancar GST kemungkinan harganya telah bertukar
" Macam biasa juga. Benang ni saya beli masa sebelum GST jadi harga tetap sama. Saya kasi habis dulu benang lama. nanti benang baru harga dia lain la ". Kata tauke cina. Aku tersenyum sambil menghulurkannya wang. Terfikir juga di fikiranku. Amanah juga tauke cina ni walaupun dia bukanlah seorang muslim. Sifat amanah sudah tertanam pada dirinya. Kalau dia menipu sekali pun tentu orang akan percaya dan terus membayar.

Kalaulah semua orang mempunyai sikap amanah kita tidak mempunyai masalah untuk membayarnya. Begitu juga dengan pemimpin. Kalau mereka mempunyai sikap amanah dan ketelusan kita sebagai rakyat dengan rela sanggup membantu dan berkorban. Betapa pentingnya kita mempunyai sikap amanah pada diri kita. tepuk dada tanyalah iman kita

2 comments:

Mohd Ghazali Abdullah said...

bagusnya kalau semua orang ada sifat amanah ni.

Ariff Budiman said...

Mohd Ghazali Abdullah....Betul. Aman dunia ni

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...