Teman-teman

Friday, June 12, 2009

Islam Itu Untuk Semua

Cerita ini berlaku pada Mac 2008. Seperti biasa aku kesurau untuk menunaikan solat isyak berjemaah. Selesai melakukan solat, seorang pakcik yang merupakan siak surau mendapatkan aku, " Budiman, esok Subuh boleh ka tolong bukakan surau sebab malam ini pak cik nak ke KL ziarah anak pak cik ". " Baiklah pak cik insyaallah ". Aku bersalaman dengan pakcik.

Pukul 11 malam aku tidur awal sebab esok aku perlu membuka surau. Bukan apa pernah satu ketika bila tiba waktu subuh, surau masih terkunci dan jemaah tidak dapat memasuki surau. Entah mengapa aku terasa aku tidur begitu lama. Sedar-sedar jam menunjukkan jam 5 pagi. Kalau aku sambung tidur balik alamat terjadi macam kes terdahulu pintu surau tak dibuka.

Aku mengambil keputusan kesurau awal sedikit. Keadaan ketika itu masih lagi sunyi dengan beberapa buah rumah yang terjaga awal. Aku membuka pintu surau dan terkejut kerana terdapat seorang lelaki sedang duduk berwirid dihujung surau. Jantung aku berdegup kencang antara takut dan tanggungjawab. Akhirnya aku buat tak tahu saja dan lelaki itu pun tidak ambil peduli langsung akan aku.Sambil membuka lampu aku mengerling kearah lelaki itu. Hairan sungguh. Dia tak rasa langsung yang aku membuka lampu kerana terlalu asyik berwirid.

Selesai solat subuh aku bergegas pulang kerumah lalu kuceritakan kepada isteriku, " Siti, tadi ketika abang buka pintu surau abang nampak seorang lelaki sedang berwirid. Niat dihati nak tegur dia kalau-kalau tuah badan dapat juga sedikit ilmu ". Segera isteriku menjawab, " Sudahlah bang, cukup la Siti ada suami yang lain dari orang lain. Abang tak payahlah cari ilmu yang kita tak tahu amalannya. Nabi pun berperang sampai patah gigi baginda ".

Kata-kata isteriku ada kebenarannya. Dunia manusia dan jin berbeza. Namun kedua-duanya diwajibkan menyembah Allah. Aku terus terdiam tanpa membantah akan kata-kata isteriku. Isteri memang tahu akan kelemahan dan kebaikan sisuami. Kalau nasihatnya kita tak terima buat apa kita berkongsi kehidupan. Hilang terus minat aku ingat mendapatkan ilmu dari lelaki itu.

Pada malamnya diadakan kuliah maghrib dan lelaki itu masih berada ditempat tadi tanpa memperdulikan hadirin. Ustaz malam itu kuliahnya pun power juga. Bila tiba bab politik suasana menjadi hangat. Hangat disebabkan semangat yang disampaikan oleh ustaz tadi. Pertuturannya kadang-kadang terhenti seketika. Tiba-tiba ustaz berkata, " Surau ini ada yang tak kena sebab ketika saya memberi kuliah agak payah nak keluarkan perkataan ". Aku dah dapat agak sebabnya.

Kadang-kadang ketika memberi kuliah pun kita kena jaga adap-adapnya. Jangan terlalu menghentam walaupun ada kebenarannya. Mungkin ada sesetengah orang yang merasa tak selesa. Tapi kita seperti biasa akan berkata ,!!! Ah biarkan, siapa yang termakan cili dia akan merasa pedasnya. Ini kebenaran. Memang betul tapi biarlah disampaikan teguran secara ilmiah kerana yang mendengar bukan hanya manusia tetapi kelompok jin juga tidak ketinggalan.

Aku begitu kagum dengan kuliah seperti Ust Harun Din dan Ust Ismail Kamus. Mereka bukan calang-calang orang dalam bab jin ini. Tetapi kuliah mereka walaupun teguran ia merupakan teguran yang kita dengar amat manis sekali. Tidak menyakiti orang lain. Tuan Guru Nik Aziz kuliahnya begitu syahdu kita mendengar walaupun penuh dengan teguran. Aku memberi contoh mereka sebab aku begitu yakin mereka merupakan ulama yang disegani oleh masyarakat di Malaysia ini.

Selepas mendengar akan kata-kata ust tadi maka riuh juga orang ramai yang mengatakan bahawa surau ini ada hantu. Lalu beberapa orang mendapatkan aku meminta pihak surau membuat bacaan Yasin untuk menghalau hantu. Aku hanya terdiam dan kebetulannya keesokan harinya ialah Khamis maka tak perlulah dicanang-canang majlis membaca yasin untuk menghalau hantu. Akhirnya isu itu menjadi senyap dan aku tak pernah menceritakan kepada sesiapa pun kecuali isteriku. Dalam blog inilah tempat aku menceritakan segala apa yang terjadi dalam kehidupan aku dan ia adalah warna Nostalgiaku.

Allah berkata yang bermaksud," Tidak aku jadikan jin dan manusia hanyalah semata-mata untuk beribadat kepadaku ".

Ok stop dulu. Jumpa lepas kenduri. Sebok bangat akhir-akhir ini.

2 comments:

zai said...

satu lagi entri yg menarik..

baru terperasan, byk entri en. diman msh byk bercerita tntg arwah pn Aisyah. Kagum sy dgn ksh syg en. diman dkt arwah isteri en. diman..bertuah jgk pn aisyah krn mati didlm keadaan en. diman redha terhadapnya..bertuahnya sy klu suami sy juga akan mengasihi sy spt ksh syg en. diman thdp arwah pn aisyah.

Semoga entri slps ini akan jadi lbh menarik dgn cerita pengantin baru..hehehe

Anonymous said...

Salam Perkenalan.

Entri yang menarik.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...