Teman-teman

Monday, January 18, 2010

Keluarga Cemerlang, Masyarakat Terbilang

Alhamdulillah pada 17 Januari 2010 - Ahad, aku telah diberi tanggungjawab oleh pihak Koperasi Tunas Muda untuk mempengerusikan majlis ceramah motivasi oleh dato Dr Hj Mohd Fadzilah Kamsah yang bertajuk Keluarga Cemerlang, Masyarakat Gemilang. Kehadiran melebihi 1000 orang. Aku sempat juga menyalin tips-tips yang telah diberikan. Mungkin tak banyak sebab maklum saja kalau menjadi pengerusi majlis ada yang yang mencari dan meminta agar dibuat pengumuman. Namun sempat juga aku catat apa yang patut

. Tuhan benci akan orang yang tidak bersatu hati
Dalam hadis Rasulullah riwayat At-Tirmizi bermaksud, "Barangsiapa yang tidak berterima kasih sesama manusia, sebenarnya dia tidak bersyukur kepada Allah "
. 95% anak remaja bermasaalah datang dari rumah tangga yang kucar kacir.
Dato Fadzilah kamsah menceritakan kisah benar yang berlaku dalam sebuah keluarga. Siayah sewaktu berada dipejabat telah dimarahi oleh bosnya. Pulang kerumah dalam keadaan muka masam. Siisteri menunggu depan pintu rumah dengan muka manis. Melihat akan kemurungan suaminya, maka siisteri pun bertanya apa sebabnya. Melenting suami lalu menengking isterinya akibat perasaan geram pada bosnya. Siisteri merajuk lalu masuk kedapur. Datang sianak sulong. Bila melihat akan siemak yang sedih , sianak sulong pun bertanya kepada emak apa sebabnya. Emak menengking pula sianak sebab masih marah dengan perbuatan suaminya. Sianak sulong pula merajuk lalu masuk kebilik. Datang siadik. Bila melihat abangnya bersedih dia bertanya abangnya kenapa. Abang pula menengking adiknya akibat marah pada perbuatan emak. Siadik terpinga-pinga kenapa semua orang asyiki marah. Dia mencari kepada siapa pula dia nak marah. Akhirnya dia menendang seekor kucing. Malang sungguh nasib kucing yang aklhirnya menjadi mangsa keadaan.

. Berdoa andaikat esok masih lagi bernafas jadikan ia lebih baik dari semalam. Jikalau ditakdirkan mati, maka matilah dalam penyudah yang baik
. Suami jadilah matahari kepada rumahtangga
Suami perlu berlapang dada dengan isteri bila ditegur. Buangkan sikap ego. Kalau nak menegur seseorang ambil contoh seperti doktor yang sebelum mencucuk digosoknya dahulu lengan kita dengan kapas. Begitu juga dengan kita. kalau nak menegur puji dulu kemudian tegurlah secara perlahan.
. mengata orang itu berdosa besar. Sebelum tidur maafkan orang. Mudah-mudahan Allah meransang orang lain memaafkan kita.
. Orang yang hatinya kotor, tidak mungkin menjadi orang yang terbilang.
. Minda kita ibarat search engine. Kita nakkan sihat tapi fokus kepada penyajkit. Nak anak menjadi pandai tapi mengeluarkan perkataan yang tidak baik kepada anak seperti bodoh, bangang sebab cakap ibu bapa itu doa. Berfikir ibu bapa itu doa.

. Anak tidak belajar dari apa yang ibubapa cakap tetapi mereka belajar daripada apa yang ibubapa lakukan.
. Kata ulamak- Jangan risau jika anak tidak mendengar cakap kita. Risaulah yang anak-anak sentiasa melihat akan perbuatan kita

Mengenal Peribadi Anak-anak
. Nama mempengaruhi peribadi
. Nama adalah doa harian
. Nama bertindak sebagai ubat

Perawakan Fizikal Mencerminkan Peribadi
. Muka ikut emak, akan ikut perangai emak
. Muka ikut ayah akan ikut perangai ayah


Kisah Anak Setan
Dato mencerita tentang kauseling yang pernah dibuatnya. Sebuah keluarga datang bertemu dengannya untuk meminta kaunseling. Kata bapa, " Dato tolong bagi nasihat bagaimana nak kaunseling anak setan ni. Anak setan ni sudah berapa kali keluar masuk pusat serenti ". Siemak hanya menangis lalu berkata , " Itu anak saya ". Namun siayah tetap mengatakan anak setan.
Akhirnya Dati Fadzilah bersuara, " Apa yang menyebabkan anak setan masuk pusat serenti ". Sengaja Dato sebut setan. " Sebab jadi mat rempit ". Sambung siayah. " Semenjak anak setan ini masuk dalam, apa yang pakcik buat". Tanya Dato. " Saya bangun malam, solat hajat dan berdoa kepada Allah". Jawab siayah. " Sebenarnya pakcik, disebabkan anak setan inilah maka pakcik boleh bangun malam, solat dan berdoa. Kalaulah semua anak pakcik baik adakah masih pakcik boleh bangun malam. Syukurlah pakcik kerana mempunyai anak setan ini". Jelas Dato. Siayah terdiam tanpa suara manakala siibu menangis.

Moral cerita ini ialah jangan kita sebagai ibubapa suka menghukum anak-anak. Masing-masing ada keistimewaannya. Itu saja yang dapat aku catit. Semoga dapat membantu yang lain. Sebarkan walau satu ayat

4 comments:

myfr3ak / Muhamad Hadi said...

Kisah anak setan tu betul-betul menarek! Sesuatu musibah yang berlaku mesti ada hikmahnya.

" Kalau nak menegur seseorang ambil contoh seperti doktor yang sebelum mencucuk digosoknya dahulu lengan kita dengan kapas. Begitu juga dengan kita. kalau nak menegur puji dulu kemudian tegurlah secara perlahan." - kata-kata ni terbaik!

MaMa MoDeN said...

salam
wah, bestnya prog dato.
maaf saudara budiman, ya2 tanya tapi tak dpt hadir, ada urgent lain last minit

apapun tahniah dgn program tu...

maiyah said...

hehe.. menarik cite anak setan tu.. cam kene batang hidung sndri

kapten said...

salam...

tima kasih..amat berguna...saya minta kebenaran untuk copy letak kat blog saya....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...