Teman-teman

Tuesday, June 12, 2012

Jalan-Jalan Di Melaka


 Semasa menghadiri hari keluarga, aku berkesempatan naik jongkang jongkit. Agak lama semenjak meninggalkan alam kanak-kanak. Aku mengajak isteriku tapi malu katanya.
" Baik-baik bang. Patah nanti. Ini bukan untuk kanak-kanak dewasa ". Gurau isteriku. Akhirnya aku mengajak adik ipar yang satu kepala denganku. Kaum keluarga yang lain tertawa melihat bapa budak bermain. Isteriku tersipu-sipu malu bila keluarga yang lain memberi perhatian.



 Aku dan isteri juga berkesempatan melawat muzium kapal selam yang terletak di Pantai Klebang. Anak tiriku kini tinggal di Melaka jadi senang sedikit bagi kami untuk mencari tempat-tempat yang menarik. Besar juga kapal selam ni. Inilah pertama kalinya aku melihat kapal selam dari jarak dekat. Nak masuk kena bayar sebanyak RM1. Tidak ramai yang tahu akan tempat ini sebab dia agak terpencil dan tiada penunjuk arah.



Bila tiba waktu zohor, kami berlegar-legar mencari masjid. Akhirnya kami berjumpa penunjuk arah ke Masjid Selat Melaka. Bila memasuki perkarangan masjid kami begitu kagum melihat akan keindahan masjid ini. Ia mengadap laut. Ramai yang datang untuk menziarahi masjid dan mengambil gambar. Seelok-eloknya ambillah wuduk dan sembahyang 2 rakaat. Insyaallah di akhirat nanti masjid ini akan menjadi saksi yang kita telah bersolat di sini.



Kami terus ke Bandar Hilir Melaka. Kelihatan begitu sesak dengan manusia yang ingin melihat hasil peninggalan sejarah Melaka. Aku amat berminat untuk melihat pemandangan dengan menaiki menara Taming Sari. Kalau hari biasa tiketnya berharga RM38. Di musim cuti sekolah tiketnya dikurangkan kepada RM20 namun terpaksa menunggu lama. Terlalu ramai yang berbaris hendak menaikinya jadi aku terpaksa melupakan niatku. Aku hanya mengambil dari jauh replika kapal Flor De La Mar ketika berada di atas bukit St Paul. Kapal yang di guna oleh Alfonso De Albuquerque untuk menyerang Melaka pada tahun 1511. Dulu semasa di alam persekolahan terpaksa menghafal sejarah ini.


Kami singgah pula melihat Bukit St Paul. Lenguh juga lutut kami menaiki tangga ke bukit ini. Kami tidak masuk kedalam. Apa yang ada sangat dalam gereja peninggalan Portugis. Kami terus menuruni anak tangga menuju ke Kota A Famosa. Kami memasuki dalam kota. Seorang lelaki india sedang melorek lukisan. Hasil seni tangannya begitu istimewa. Aku begitu kagum dengan lukisannya
" Mawan..cantik sungguh lukisan ni ". Aku berkata kepada anak lelakiku.
" Cantik saje buat ape bang. Orang tak nak beli. Bukannya mahal. Cuma RM10 ". Kata lelaki tersebut. Mungkin merasa sedikit tekanan hasil kerjanya tidak di beli orang. Kami berpandangan dan akhirnya kami terus keluar dari kota tersebut.




Destinasi seterusnya ialah ke Muzium Melaka. Awal-awal lagi aku sudah beritahu isteriku pasti ada sesuatu di dalam muzium tersebut.
" Abang kalau nampak apa-apa diam sudah. Janganlah cakap kuat-kuat ". Tegur isteriku. Untuk memasuki muzium terpaksa membayar tol. Harga tiket seorang RM5. Setelah membayar kami terus memasuki perkarangan muzium. Dari jauh aku sudah melhat kelibat seseorang dengan pakaian di raja berwarna kuning.
" Nah ada seorang duduk depan pintu. Dia pakai baju warna kuning ". Aku beritahu isteriku
"Ish ish abang. Buat tak tau sudah ". Kata isteriku. Kami memasuki dalam muzium. Aku dah dapat detect. Jantung aku bergerak begitu kencang sekali. Banyaknya makhluk berjalan mundar mandir kesana dan kesini.
" Nah lelaki yang pakai baju kuning tu pergi kearah situ la ". Sambil tanganku menuding kearah raja yang sedang bersidang.
" Abang ni. Nah dah pesankan. Kalau nampak diam sudah ". Tegur isteriku. Aku terus mengambil ipad lalu menghala kearah patung-patung yang sedang bersidang.
" Assalamulaikum semua ". Aku bergurau. Entah kenapa kesemua patung tersebut terus berpaling kearah aku. Maka aku pun berpeluh. Isteriku terkejut melihat tangan aku terketar-ketar dan peluh meleleh dengan begitu banyak sekali.
" Nah depa dok perhati kita. Depa tau abang nampak ". Aku berkata dengan nada ketar.

" Kan Nah dah pesan abang jangan buka mulut kalau nampak sesuatu. Abang diam sudah ". Sambil mengheret tangan aku keluar. Di ambilnya tuala kecil lalu mengelap peluh aku. Lega bila aku duduk di bawah aircon.


Aku memanggil anak lelaki untuk mengambil gambar di sebelah patung pahlawan.
" Mawan tolong ambil gambar bersama kawan ayah ". Kataku kepada anakku sambil memegang bahu patong tersebut.
" Minta maaf..nak tumpang bergambar ". Kataku perlahan kepada patung tersebut. Aku terus diam tanpa memberitahu sesiapa. Kena kunci mulut. Kalau la aku dapat masuk ke bilik persalinan alangkah baiknya. Tetapi ia tidak dibenarkan sesiapa memasukinya. Apa yang ada di dalam. Kami keluar dari muzium dan menuju ke kereta. Terpandang pula muzium kubur.
" Jom kita masuk dalam ". Aku mengajak isteri dan anak-anak. Isteriku memandang muka aku. Aku tahu apa yang di maksudkanya.
" Tak ada apa di dalam. Semua keluar pergi muzium ". Isteriku tertawa mendengar kata-kataku. Aku pun expect something yang akan aku temui namun kosong saja. Hanya terdapat replika kubur orang asli. kristian, asli, cina, India, Yahudi dan akhirnya kami keluar. Boring berlegar-legar di dalam. Rasa rugi dengan bayaran tiket untuk masuk.



Perut sudah terasa lapar. Kami terus ke Pantai Klebang untuk mencari nasi. Dalam perjalanan kesana kami singgah di tepi jalan untuk membeli belacan dan tempoyak. Memang tak sah kalau ke Melaka tidak membawa pulang kedua-dua ini. Seronok juga melihat cara mereka promosi belacan. Kelihatan belacan bergantungan bewarna merah. Ingatkan itu betul-betul belacan. Rupanya ianya adalah kotak dan di letakkan didalam plastik bewarna merah. Patutlah mereka boleh biarkan semalaman bergantungan. Sempat juga isteriku membeli petai. Sedap ni kalau di buat sambal tumis petai campur udang. Fuh...terbaik. Isteriku membeli 10 botol cincaluk dan banyak juga belacan. Sudah mestinya jiran dan sanak saudara tidak di lupakan.




Setelah selesai memborong kami ke gerai makanan.
" Sila sila. Masuk dalam bang...ada banyak lauk ". Kata penjual. Kami hanya tersenyum
" Mari bang...kakak..pilih pilih nak makan boleh..nak bungkus pun boleh ". Erm...best juga melihat masakan di gerai ini. Wow ikan talapia bakar. Ikan keli bakar. Terus jatuh hati dan kami makan di sini. Melihat cincaluk aku sudah mula tergoda. Terus aku ambil tapi bila rasa..fuh kenapa terlalu masin ni. Tak kanlah orang Melaka tak pandai buat cincaluk ataupun mereka makan begini.

Cara yang arwah ayahku ajar ialah cincaluknya sedikit. Perah limau kasturi dan di tambah cili padi dan bawang merah. Rasanya tidaklah masin. Ini memang terlalu masin.
" Abang buat cincaluk lagi sedap ". Puji isteriku. Pandainya dia memuji aku.
" Tak apa... balik nanti abang buat cincaluk ". Itulah aku. Pantang di puji sikit. Perut dah kenyang dan kami pun terus pulang ke Pulau Pinang. Alhamdulillah rasa seronok dapat berjalan ke Melaka. Insyaallah di lain masa ke tempat lain pula.Janji ada ongkosnya....




2 comments:

Mrs.Izi said...

seronoknya jalan2.pg mkn ikan bakar tak kat sg duyong ?

Ariff Budiman said...

Mrs Izi...Kami makan dkt Pantai Klebang saja. Best jugak

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...