Teman-teman

Saturday, February 09, 2013

Demi Cintaku Padamu

" Abang nak makan apa pagi ni ". Tanya isteriku selepas selesai solat subuh. Bila dah bertanya maka mata aku pun mulalah terkebil-kebil memikirkan apa yang hendak dimakan.
" Nah buat cucur bawang ". Aku berkata pada isteriku. Terus dia kedapur untuk memeriksa samada ada barangan yang di perlukan untuk membuat cucur ada atau tidak.
" Abang kena beli tepung gandum dan daun bawang ". Kata isteriku. Terus aku mencapai beg duit.


Ketika hendak melangkah keluar hujan turun dengan lebatnya. Ini tidak sama sekali mematahkan semangat aku. Perut yang berkeroncong dari semalam kerana tidak menjamah makanan membuat aku bertekad untuk terus mencari barang yang di perlukan. Aku menyarung baju hujan dan terus menuju ke pasar. Sekejap saja sudah sampai di pasar. Aku membawa pulang dan serahkan kepada isteriku.


" Abang nak minum air apa ". Tanya pula isteriku
" Nah buat teh halia yang di beli baru-bari ini ". Aku berkata kepada isteriku
" Mai makan abang ". Jemput isteriku. cepatnya dia goreng. Cucur panas dan makan pula ketika hujan turun cukup membuatkan sebiji demi sebiji masuk kedalam mulutku.
" Demi cintaku padamu aku sanggup meredah hujan yang lebat ". Aku berkata kepada cucur udang.
" Merapulah abang ni ". Tertawa isteriku bila pagi-pagi lagi aku sudah merapu.
" Terima kasih Nah kerana tolong goreng ".
" Sama-sama ". Jawab isteriku. Cukup bahagia kalau setiap pasangan saling mengungkapkan perkataan terima kasih dan maaf. Ia merupakan perkataan yang cukup mulia.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...