Teman-teman

Friday, February 08, 2013

Sambutan Tertunggak

6 Februari 2013 - Rabu. Telah 2 hari kek di beli oleh anak gadisku dengan tujuan untuk menyambut hari lahir. Pada hari lahir aku telah bersama isteri ke Bukit Bendera. Selepas itu aku sudah mula bertugas syif malam jadi tidak sempat untuk bersama anak-anakku. Jadi pada tarikh ini aku mengajak anak-anakku keluar makan.


Tempat kesukaan kami ialah Restoran Satay Ahh Basri. Disitulah kami makan. Bergurau senda dan bercerita. Di situlah aku melepaskan rindu dengan anak-anak. Walaupun hanya sebulan sekali kami kesini aku sudah cukup seronok. Masa arwah Siti Aishah masih ada, belum ujud lagi restoran ini. Kami sekali sekala akan ke warung ikan bakar menjamu selera. Selesai makan isteri dan anak-anak akan mengucapkan terima kasih. Padaku ucapan terima kasih dan maaf amat mulia sekali. Kita mengucapkan terima kasih andaikata seseorang itu berbuat sesuatu kebaikan kepada kita. Kita juga kena cepat-cepat memohon maaf andaikata kita telah melukakan hati seseorang. Ucapan maaf itu bukanlah satu ucapan yang menjijikkan. Ringan-ringanlah mulut kita dengan perkataan terima kasih dan maaf.


Kami pulang untuk sesi memotong kek. Ini di sebabkan makanan luar tidak dibenarkan dibawa masuk kedalam restoran ini. Anakku pernah ditegur kerana membawa masuk makanan luar. Kami pulang kerumah. Aku belum pernah memotong kek bila tiba hari lahirku. Isteriku Siti Aishah akan masak masakan yang istimewa dan kami dan kami cuma meraikan bersama di rumah. kali ini anak-anakku telah membelikan aku kek dan aku perlu meraikan mereka. Mereka telah melakukan yang terbaik untuk ayah kesayangan mereka.


Bila tiba di rumah, anakku terus membuka kotak kek. Katanya ia kek Blueberry Cheese. Memang aku merupakan orang yang tidak menggemari kek sebab ia memang manis dan berkrim.


Aku tertawa bila melihat anak gadisku meletakkan lilin diatas kek.
" Ya Allah letak lilin pula ". Aku bergurau dengan anak-anakku
" Cepat potong kek ayah ". Kata anak gadisku.
" Hai...inilah pertama kalinya ayah memotong kek ". Gurau aku.


Ayah ucapkan ribuan terima kasih kepada kedua-dua anak ayah Siti Zinnirah dan Hermawan kerana meraikan hari lahir ayah walaupun sudah terlepas 2 hari.Insyaallah pada 17 February ini kita akan ke Langkawi. Inilah hadiah ayah kepada kedua-dua anak ayah yang telah banyak menolong ayah. Ayah sayang kalian berdua. Ayah tidak dapat meneruskan kehidupan ini tanpa kedua-dua anak ayah.

2 comments:

Kakcik Seroja said...

Mereka juga sayangkan Ariff...

Ariff Budiman said...

Kakcik Nur...Betul tu. Terima kasih

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...