Teman-teman

Friday, February 01, 2013

Jangan Ambil Duit

Jam 7.30 pagi aku keluar dengan motosikal menuju ke Balik Pulau untuk membayar bil cukai tanah. Susah juga kalau ia tidak boleh di bayar di pejabat pos. Terpaksa ke Komtar atau Balik Pulau. Jam 8 pagi aku sudah berada di depan kaunter. Cepat saja nombor giliran di panggil. Tidak ramai yang datang lagi. Ketika pulang aku singgah di warung kepunyaan adik kepada ibu angkatku. Aku panggilnya Mamu dan isterinya Mami. Mereka begitu baik sekali. Ketika kenduri bulan ramadhan pihak surau selalu mengambil mereka. Nasinya sedap dan dimasaknya berlebihan dengan tujuan untuk menumpang kenduri. Pernah aku dan arwah Siti Aishah menerima duit raya sebanyak RM50 seorang kerana aktif di surau dan dia begitu seronok sekali.


Aku letakkan motosikal di bawah sepohon pokok. Ramai juga pelanggan yang menjamu seleranya di gerainya.
" Assalamualaikum Mamu ". Aku memberi salam dan Mamu terkejut bila melihat aku.
" Waalaikumussalam ". Sambil cepat-cepat mengelap tangannya yang berminyak akibat menebar roti canai untuk bersalaman dengan aku. Di panggilnya Mami mengatakan aku datang. Pelanggan yang makan pun terpinga-pinga. Aku bagaikan seorang YB yang datang melawat bila pilihanraya hampir.
" Budiman nak makan nasi ka ". Tanya Mamu.
" Tak tak. Saya nak beli roti canai 2 keping. Bungkus ". Kataku. Di suruhnya Mami membungkus 2 keping roti canai. Aku suka kuah dalca Mamu. Pekat dan sedap.

Mami menghulurkan bungkusan kepadaku. Aku terus menghulurkan wang kepada Mami.
" Jangan ambil duit dekat Budiman ". Kata Mamu kepada Mami.
" Ingat kalau Budiman mai beli jangan ambil duit ". Kata Mamu kepada pekerjanya. Tu dia malunya aku. Ini yang buat aku malas nak datang. Takut ada yang sangka buruk mengatakan aku nak makan free. Aku juga teringat akan seorang sahabat baik arwah Siti Aishah yang membuka restoran makanan laut. Selepas kematian isteriku aku serta kedua-dua anakku datang ke restorannya untuk menjamu selera sekaligus untuk menenangkan jiwa kami. S Ketika nak bayar sahabat ini tidak mahu menerima wang dariku. Katanya dia belanja.

Bila aku berkahwin dengan isteriku sekarang sahabat inilah merupakan orang yang pertama mengucapkan tahniah sambil menangis. Di pelawanya kami sekeluarga untuk makan di sini. Ketika nak baya sekali lagi dia tidak mahu mengmbil wang. Katanya malu nak ambil wang dari aku. Rasa malu pula bila setiap kali makan dia tak mahu ambil wang. Isteriku pun dah rasa tak seronok untuk makan di sini. Bukan tak sedap atau marah. Masalahnya ialah dia tak mahu ambil wang kami......

Semoga Mamu dan sahabat baik arwah Siti Aishah di murahkan rezeki yang melimpah dan membolehkan mereka bersedekah.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...