Teman-teman

Thursday, March 05, 2009

Bila Terkenangkan Aduh!! Sedihnya


Aku sering melalui kawasan ini. Setiap kali aku melintasi tempat ini pasti hati ini akan terasa sayu. Tapak sekolah inilah tempat aku mula-mula mengenal huruf dan mengerti akan kebesaran tuhan. Tahun terus berlalu hingga aku meningkat dewasa dan berumahtangga. Tapak sekolah inilah juga kedua-dua anakku membesar seperti yang aku lalui. Sekolah yang suatu waktu dahulu boleh menampung seramai 200 anak murid kini semakin usang. Waktu itu aku memegang sebagai Gurubesar sekolah yang tidak bergaji. Aku dan rakan-rakan mengambil inisiatif menubuhkan satu Jawatankuasa bagi melancarkan perjalanan tadika dan fardhu ain. Kami hanya menolong pihak ustazah. Merekalah yang membimbing anak-anak kariah. Isteriku sekali sekala akan dipanggil mengajar jikalau terdapat ustazah yang cuti.

Memandangkan kesemua AJK sudah bekerja, kami mengambil keputusan biarlah kami sedekahkan tenaga dan pemikiran kami untuk pembanggunan sekolah ini. Alhamdulillah sekolah ini mendapat sambutan yang menggalakkan dari masyarakat setempat. Entah mengapa pada suatu hari pihak kariah telah memutuskan untuk meruntuhkan sekolah ini atas sebab ia usang dan merbahaya kepada murid-murid. Kami terpaksa akur sebab dijanjikan akan dibina satu sekolah yang bertaraf Maahad Tahfiz yang akan disandang oleh orang yang berkebolehan.

Murid-murid dipindah ke masjid lama bersebelahan dengan sekolah. Semakin hari semakin berkurangan anak murid. Ibubapa lebih cenderong menghantar anak-anak kesekolah yang mengajar matapelajaran akademik. kini bilangan anak murid tidak melebihi 80 orang. Namun begitu ustazah yang semakin berusia masih setia mengajar walaupun gaji yang tidak seberapa.

Pernah satu ketika ada ibubapa yang tidak membayar yuran bulanan sekolah sebanyak RM5 sebulan atas alasan gaji kecil. Namun pihak ustazah terus ikhlas mengajar anak-anak mereka tanpa ada rungutan. Rungutan berbunyi hanya bila aku datang menziarahi. Apalagi aku pun terus mengadu kepada pengerusi kariah. Sewaktu beliau menyampaikan khutbah, beliau menegur sikap ibubapa yang tidak peka tentang pembelajaran anak-anak. Mereka sanggup bermewah dengan rumah, kereta dan lain-lain. Namun pendididkan anak-anak yang akan menolong mereka diakhirat kelak diabaikan. Yuran diabaikan begitu saja. Ini dinamakan zalim.

Keesokan harinya ramai ibubapa yang datang melunaskan hutang yang tertunggak Kini tadika ini begitu sepi sekali hanya menanti hari saja untuk ditutup akibat tidak mendapat pembelaan yang secukupnya. Sewaktu akau merakam gambar ini, berhenti sebuah kereta didepan aku.
" Assalamualaikum Pakcik, Tak kenal saya ke".
" Saya bekas anak murid sekolah ini suatu ketika dulu dan saya masih ingat pakcik yang menjaganya".
Kami berpelukan. Dah berkeluarga anak muda ini.

" Macam mana keadaan tadika kita la ni pakcik ". Aku hanya mampu menunjuk keadaan tapak yang telah dirobohkan semenjak awal 90an.
" Entah adik, Semoga Allah pelihara mereka yang benar-benar ingin berbakti kepada masyarakat ".
" Pakcik...., dengar cerita Makcik Aishah meninggal dunia, betul ke ". Aku hanya mengiakan saja.
Akhirnya kami berpisah sambil si ayah berkata kepada anak-anaknya. Inilah sekolah papa dan ini cikgu papa. Aku hanya tersengih sebab dapat title cikgu. Jadilah ada juga insan yang mengingatinya.

2 comments:

Nadine Zuharra said...

yang terharunya jadi cikgu ni..dalam ramai2 murid tu,mesti ada yang masih ingatkan kita dan bercerita pula pd anak2 nya.. : )

saya sdg mohon KPLI ni..kalau boleh nak kembali jadi pendidik semula..insyaAllah jika diizinkan Tuhan.. : )

ARIFF BUDIMAN said...

Saya doakan semoga Nadine berjaya. Jadi pendidik ni sangat mulia.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...