Teman-teman

Monday, December 07, 2009

Abang Mimpi Apa Semalam

Petang semalam abangku menaliponku agar menolong seorang anak muridnya yang mengalami masalah gangguan dirumahnya. Pernah suatu ketika pemuda ini yang isterinya sedang mengandung ketika itu menaliponku. Isterinya mengadu beliau telah melihat lembaga sedang berdiri berhampiran dengannya. Sudah beberapa kali gangguan ini berterusan tanpa dikisahkan oleh suaminya. Suaminya menganggapkan bahawa ini hanyalah mainan perasaan isterinya. Pada suatu hari sedang dia duduk didapur lembaga tiba-tiba muncul didepannya. Memang terkejut dia dan terus menalipon abang. Abangku pula refer dekat aku. Aku menyuruhnya membuat apa yang perlu. Alhamdulillah tiada lagi gangguan.

Tiba-tiba semalam abangku menalipon meminta aku menolong anak buahnya apa yang patut. Kata abangku kalau perlu pergi kerumah lakukan. Aku terdiam seketika. Jantungku berdebar yang amat kuat sekali bila aku membayangkan wajah pemuda ini. Ishh.. apa yang tak kena dengan pemuda ini. Perasaanku menjadi resah. Tidak pernah aku mengalami keadaan seperti ini. Aku ceritakan peristiwa ini kepada isteriku. Isteriku keberatan membenarkan aku pergi kerumah pemuda itu kerana takut syaitan akan mengikuriku pulang. Aku pun memang terfikir begitu. Bukan kerana aku takut tapi andaikata jika aku bertugas malam, kalau terjadi sesuatu amat susah aku hendak pulang.

Akhirnya aku mengambil wuduk lalu sembahyang 2 rakaat. Selepas itu aku mulakan membaca Al-Mathurat lalu membayangkan wajah pemuda dan aku menghembusnya secara maya. Dalam jam 10.30 malam pemuda itu menaliponku menceritakan apa yang berlaku terhadap isterinya yang baru bersalin kembar 3. Menurut kata pemuda itu ada yang mengatakan saka mahukan salah seorang dari anaknya. Beliau tidak mempercayainya. Aku berkata kepadanya percayalah perkara itu sebab masih terdapat makhluk didalam rumahnya dan lemah dan sedang mencari kekuatan. Al-Quran yang diamalkan pemuda itu sedikit sebanyak melemahkan makhluk.

Aku berkata kepadanya aku tidak pandai mengubat dengan lebih lanjut sebab aku tiada ilmu. Sementara mendapat seseorang yang lebih baik aku bantu secara yang terdaya. Aku berikan nombor seorang ustaz yang pernah menolong arwah isteriku. Insyaallah kelebihan yang Allah berikan kepada ust itu mampu menyelesaikan masalah. Setelah selesai aku tertidur. Dalam tidur itulah aku bermimpi didatangi lembaga perempuan memarahi aku kenapa mencampuri urusannya. Katanya isteri sendiri pun tak boleh tolong nak tolong orang lain. Aku berkata bahawa orang telah meminta bantuan aku makna makhluk itu adalah pengacau.

Dalam aku tidak sedar itu isteriku disebelah terjaga seperti mendengar suara seorang perempuan sedang bercakap sebelahku. Seram dia mendengar suara itu. Suara itu diselang seli dengan suaraku. Ketika itu aku sedang berdebat dengan makhluk itu. Suara azanlah yang memutuskan segala perdebatan aku dengan makhluk itu. Aku sendiri tidak pasti samada itu hanya mainan mimpi atau kemungkinan ia berlaku. Akhirnya aku beritahu kalau berlaku lagi sekali malam ini bacalah ayat Al-Quran dan hembuskan diubun-ubunku. Aku menjadi hairan dalam seminggu ini berlaku banyak peristiwa yang perlu aku rongkai apa makna yang tersembunyi. Aku terlalu takut berhadapan dengan perkara ini. Adakah aku perlu mempelajari ilmu-ilmu pengubatan. Hanya Allah yang mampu gerakkan hatiku....

2 comments:

maiyah said...

bagus gak belajar ilmu tu, sekurang2nya utk keluarga.. tringt kat arwah bapak..

zakir lazarus said...

its much better if you get involved with this bidang..., lagipun banyak juga skrg hal yang berkaitan sihir.... cubalah mana tahu dengan bermohon istikharah tuan mendapat petunjuk ilahi...sesungguhnya sedekah itu bukan sahaja dengan wang ringgit namun menghulurkan bantuan spiritual juga adalah sedekah cuma yang perlu kita berhati-hati dengan nafsu yang terbit sedekah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...