Teman-teman

Sunday, December 06, 2009

Sudah Hampir Setahun Bang

Aku melihat isteriku memerhati akan kalendar. Agak lama juga direnungnya.
" Bang..hampir setahun dah Aishah meninggal. Cepatnya masa berlalu ".
Aku hanya mendiamkan diri sambil juga memerhati kalendar. Dalam hati aku begitu bergelora dengan perasaan rindu yang tak kesampaian. Aku dapat mengawal perasaanku agar tidak terlalu mengikut perasaan dihadapan isteriku.
" Bulan inilah Aishah bergelut dengan kesakitan. Bulan inilah juga abang terpaksa menghabiskan cuti abang untuk mengubati Aishah ". Aku memulakan bicara.

Walaupun dia bergelut dengan kesakitan namun hatinya begitu gembira akan bersamaku berubat di Kelantan. Terbatuk-batuk dia sambil mengemas pakaian kami. Sewaktu kami didalam kaplterbang firefly aku dapat melihat kegembiraannya. Senyumannya aku rakam didalam hatiku. Itulah senyuman terakhir yang dilemparkan kepadaku didalam pesawat. Setiap detik dan saat pasti senyuman ini menjelma.

Aku sendiri tidak menyedari akhirnya isteriku Rosnah menghulurkan saputangan kepadaku.
" Lap la airmata abang. Insyaallah Aishah bahagia disana ".
Kata-kata ini begitu menyenangkan hatiku. Aku pernah berkata kepada anak-anakku yang satu hari nanti ayah akan mengerjakan umrah. Ingin sekali ayah bertemu dengan emak ditanah suci. Aku memohon kepada Allah agar Allah makbulkan doaku ini.

Aku juga tidak mahu menguris perasaan hati isteriku Rosnah. Disebabkannya aku dapat terus menongkah arus dugaan ini. Kami berdua telah diuji dan ujian itu telah menjadikan agar menerima ketentuan ilahi. Allah tidak berikan ujian melainkan Allah memberi kebaikan kepada mereka yang dapat bertahan. Alhamdulillah. Pada 25 Disember ini aku akan membawa isteriku ke Langkawi. Kami akan habiskan masa kami disana. Aku terlalu letih dngan segala-galanya. Aku perlu merihatkan mindaku. Maka Langkawi menjadi pilihan kami. Pembaca sekelian doakan kami agar beroleh kebahgiaan dunia dan akhirat sebab itulah yang diimpikan oleh semua orang.

3 comments:

Insan Marhaen said...

Berbulan Madu ye...

Jangan lupa mandi manda kat Pulau Dayang Bunting..keh..keh..

hrusli61 said...

Salam. Alhamdulilah semoga Jiman dan Rosnah dikurniakan kebahagiaan pada hari-hari yang mendatang bersama keluarga.

Ewah, honeymoon namapaknya jealous kami.

bearcat said...

Sat saja rasanya, rupanya dah hampir setahun arwah Maknjang meninggalkan kita.

Rasanya tak senangla mata Paknjang bila pi Langkawi hehe. Tambah pulak kalau pi Tasik Dayang Bunting macam IM cadangkan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...