Teman-teman

Monday, April 16, 2012

Nasi Goreng Terbaik

Aku tugas malam. Entah kenapa amat susah pula aku hendak melelapkan mata. Akhirnya aku ke dapur lalu memasak nasi. Bukannya susah. Cukup sukatan ON saja suis. Niat di hati nak buat nasi goreng dan aku tahu bila isteriku pulang saja dari gerai tentu dia kelaparan. Terus aku menalipon isteri dan beritahu agar jangan di beli lauk sebab aku hendak buat nasi goreng special.
" Abang tidur la. nanti Nah beli nasi ". Namun aku katakan yang nasi sudah di masak dan aklhirnya isteriku mengalah.
" Tak sabar Nah nak rasa nasi special abang ". katanya sambil tertawa kecil.

Aku terus panaskan kuali dengan minyak. Aku tumis sedikit cili bo. Setelah berminyak aku masukkan kicap pekat dan sos tiram. Bila sudah sebati aku masukkan pula sambal belacan dan aku masukkan sedikit daun kari untuk membuatkan nasi goreng berbau wangi. Bila semua sudah sebati barulah aku masukkan nasi putih dan mula menggoreng. Ketika hampir selesai terdengar bunyi kereta isteriku baru pulang dari gerai. Tepat jangkaanku.

Terus aku hidang di atas meja. Setelah selesai mengangkat barang memang confirm isteriku tidak sabar dengan nasi goreng yang berbau wangi.
" Masyaallah bang. Sedapnya nasi goreng abang. Terbaik. Mana abang belajar ". Kata isteriku. Aku hanya tersenyum menerima pujian isteriku. Inilah hasil yang aku dapat dari arwah isteriku Siti Aishah. Perginya meninggalkan kenangan yang tidak akan luput dari ingatanku.

4 comments:

Marya Yusof said...

En Arif,

Terrornye masak! Tgk pun dah tau sedap... esok nak puasa, insya'Allah mmg plan sahur nak buat nasi goreng... bolehlah ikut resepi ni..hehee ;)

Ariff Budiman said...

Marya Yusof...Sudi-sudikanlah. Bangganya resepi ini sampai ke Peru

Mrs.Izi said...

sedapnya nasi goreng.nt nk kasi resepila.nk suruh hubby masak.hiks.

Ariff Budiman said...

Mrs. Izi...Suruh buat. Gerenti sedap

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...