Teman-teman

Tuesday, February 12, 2013

Mulakan Hari Dengan Kesihatan

Petang semalam aku mengajak isteriku bersenam di Taman Metropolitan di Relau. Taman ini adalah tempat yang paling aku dan arwah Siti Aishah suka joging. Selalunya kami mula dengan aktiviti joging. kemudian kepasar dan akhirnya mencari sarapan pagi. Cukup indah sekali bila memikirkan saat itu.


Kali ini isteriku Rosnah pula menjadi pengganti. Isteriku mengajak aku ke pasar. katanya nak beli ikan talang kering. Nak buat gulai ikan masin. Fuh...dengar pun dah tergoda. Aku mengajaknya joging terlebih dahulu dan kemudian ke pasar. 


Jam 7.30 pagi kami menuju ke Taman Metropolitan. Tidak ramai orang yang bersenam. Mungkin masih lagi awal pagi. Kami terus berjalan sambil berbual-bual. Tiba di tempat peralatan joging kami berhenti untuk mencuba. Peluh sudah mula membasahi. Aku sudah biasa. kalau berjalan pasti kamera akan ku bawa. isteriku sudah maklum akan diriku.


Semasa aku bersama arwah Siti Aishah masih tidak banyak tempat untuk bersenam. Kini ia dibuka luas sehingga di atas bukit. Ada pula kolam renang untuk kanak-kanak. Suasana di sini begitu mendamaikan. Kami sudah pusing sebanyak 2 pusingan. Peluh sudah membasahi baju.


Yang paling best kali ini ialah kami berpakaian sedondong. Itulah isteriku. Kalau nak kemana mesti dia mencari baju yang kelihatan sedondong. Nasib baik aku jenis yang tak kisah sangat. Kalau itu kesukaannya aku mengikut saja.


Dulu kawasan ini adalah kawasan persendirian. Siap di kepung lagi. Kini ia di buka dan dibuat untuk pejalan kaki. Sambil jalan sambil merasakan keindahan alam semulajadi. Memang mendamaikan berada di sini.


Untuk kanak-kanak pula di sediakan tempat permainan. Kalau sebelah petang memang tempat ini akan dipenuhi oleh mereka. Pagi ini kanak-kanak tak ramai jadi aku pun ambil kesempatan untuk bergambar dan bukan bermain di sini. Jangan salah anggap pula ya.


 Di tengah-tengah taman ada pula senam robik. Aku masih ingat sewaktu menghantar arwah Siti Aishah yang suka bersenam robik di sini. Entah macam mana pada suatu hari tenaga pengajar sudah naik sheh. Kalau dulu dia mainkan lagu yang slow dan rentak zapin. Entah kenapa kali ini dia memasang lagi tamil. Aku dengar pun dah rasa macam perarakan kavadi. Akhirnya ramai yang keluar termasuk isteriku. Malas dah dia nak bersenam robik selepas itu. Tenaga pengajar harus pandai mengendalikan program. Jangan jadi orang syok sendiri.


Dapat membuat 2 pusingan dan aku membuat 20 sit up sudah cukup baik. Isteriku pula rasa amat segar.
" Balik nanti puan jangan tidur ya. Ikan talang tak jadi nanti ". Aku bergurau dengan isteriku. 
Isteriku hanya tertawa mendengar aku memerlinya.

4 comments:

insan marhaen said...

Beruntung ya dapat berdua-duaan ke Taman Rekreasi.

IM pi jogging sorang-sorang je kat Mengkuang Dam. Sambil jogging tu dengar lagu dari talipon bimbit.

IM mewajipkan diri memakai baju Palestin bila jogging dengan seluar trek JIM...

pB said...

baju sedondon gituk ....

Ariff Budiman said...

insan marhein...Alhamdulillah bila Allah bagi nikmat macam ini

Ariff Budiman said...

pB...Ya ala gitu gitu. He he

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...