Teman-teman

Saturday, March 28, 2009

Ketepatan Masa

Jam 7 pagi tadi aku keluar untuk membeli sarapan pagi. Aku melalui kawasan jirat cina. Kelihatan begitu banyak kereta dan orang. Mereka datang berkeluarga. Aku mempelahankan kenderaan. Kelihatan banner tertulis dalam bahasa cina " Gotong royong membersih jirat " ( aku translate la ). Mereka siap berpakaian seluar jogging.

Bab ini aku kagum juga dengan mereka. Sanggup datang awal demi upacara mereka. Teringat semasa tsunami melanda Pulau Pinang. Mereka jugalah yang pertama datang. Pernah suatu ketika tatkala Pengerusi Kariah membuat pengumuman akan diadakan gotong royong membersih kubur pada hari Ahad bermula jam 9 pagi. Bila tepat jam 9 pagi baru terdapat 6 orang. Kemudian barulah datang seorang demi seorang. Kedatangan gotong royong kariah tidaklah seramai gotong royong dari kaum cina.

Kemana silapnya orang kita. Sepatutnya kita sudah bangun awal untuk menunaikan solat subuh dan selepas itu kita dah boleh bergerak untuk melakukan aktiviti. Mungkin selepas solat kita sambung tidur kembali. Bila sedar matahari dah terpacak. Pembersihan jirat tadi, aku jangkakan mereka sudah berada disitu mungkin jam 6.30 pagi. Aku teringat bila waktu aku nak ambil darah seorang atendan berkata tidak pernah ada orang melayu datang awal seperti aku. Yang datang semuanya orang cina. Perangai aku pun begitu, aku tak suka masa dipermainkan.

Pernah sewaktu remaja bila aku berjanji dengan rakan jam 2 petang nak ke bandar, maknanya jam 2 dah bertolak. Bila aku sampai rakan aku baru nak mandi terus aku tinggalkan dan aku akan pergi seorang diri. Perangai ini aku bawa sehingga aku berumah tangga. Jenuh juga anak bini nak bersiap. Bagi aku masa itu amat berharga.

2 comments:

Haidar Fuad said...

2 la dpanggil janji melayu...penyakit nih ckup payah nk ubat

Sa'idaH said...
This comment has been removed by the author.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...