Teman-teman

Friday, April 24, 2009

Apakah Tujuan Perkahwinan

Selepas solat subuh aku telah dikejutkan dengan pasangan suami isteri yang bergaduh. Si isteri menangis kesakitan apabila sisuami telah menumbuk mukanya. Hancur luluh hatiku mendengar rintihan siisteri. Siisteri hanya meminta sisuami membantunya menjaga anak manakala siisteri dengan urusan anak-anak yang lain. Namun sisuami dengan sikap panas barannya telah meletakkan tugas menjaga anak-anak ialah siisteri.

Aku hanya mampu mendengar rintihan siisteri. Sedih melihat dia diperlakukan begini. Selama aku hidup bersama arwah isteri selama 23 tahun tidak pernah sekali pun aku mengherdik malah memukulnya. Aku sanjung tinggi anugerah yang Allah berikan kepadaku. Memang bagi perempuan selepas bersalin perubahan badannya amat ketara. Adakah itu alasan pasangannya untuk membenci.

Jiran-jiran yang lain menyuruh aku menyabarkan mereka tapi aku tak mahu sebab pernah terjadi selepas disabar oleh jiran sisuami terus menjatuhkan talak terhadap isterinya. Aku takut perkara itu akan berulang kembali namun dalam masa yang sama aku sedih akan nasib yang menimpa wanita itu.

Bagiku perkahwinan adalah amanah yang perlu dipikul. Suami isteri yang tidak ada pendidikan agama dan tidak pula mahu mencarinya akan terkial-kial mencari arah yang dituju. Bagi mereka dapat berjalan bersama-sama itu dikatakan bahgia. Bagi aku kalau hendak lebih bahagia bawalah isteri dan anak-anak ke program agama seperti kuliah, ceramah. Insyaallah perkahwinan ini akan mendapat keberkatan dari Allah. Itulah aku lakukan selama 23 tahun aku bersama isteri. Akan aku bawa bersama anak-anak tak kira siang atau malam ke program ceramah dan hasilnya Allah berikan kepada kami satu anugerah iaitu nikmat kasih sayang yang sehingga kini tidak dapat aku padamkam. Fikir fikirkanlah

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...