Teman-teman

Tuesday, April 07, 2009

Mendamaikan Jiwa

















Kelmarin aku telah ditugaskan di Parit Buntar. Sampainya aku disana dan pabila melihatkan keindahan alam semula jadi ciptaan Allah ini hati aku merasa sungguh tenang. Tempat yang mendamaikan hati yang tidak dapat lagi aku merasainya di Pulau Pinang. Dulu tempatku beginilah rupanya. Bila balik dari sekolah aku akan berlari diatas batas sawah. Pernah satu ketika ayah menyuruh aku menjaga pokok padi agar tidak dimakan burung. Tapi aku telah memasang jaring agar burung akan terperangkap dan senang aku menangkapnya untuk dibuat gulai.

Jadi sengaja aku biarkan burung memakan padi. Dan bila burung dah banyak akan aku halaunya dan burung yang terkejut beruk akan berterbangan dan banyak yang tersangkut dijaring. Aku terus menangkapnya dan aku serahkan kepada Pak Long untuk disembelih. Selesai Pak Long sembelih aku beri kepada emak. Kataku, "Emak buat gulai bagi likat-likat( pure punya kari ) baru sedap". Emak terus menjawab, " Nanti bila hang dah besaq emak nak cari bini yang pandai buat gulai likat-likat". Bila aku dah beristeri, emak cerita padanya tentang kesukaanku dengan kari yang likat-likat. Tersenyum isteriku sebab dia dah tahu akan kesukaanku.

Atas nama pembanggunan, tiada lagi yang dapat aku banggakan kini. Hanya kenangan silam aku ceritakan kepada generasi terutama sekali anak-anakku bagaimana ayah belajar menajak tanah menggunakan kerbau. Kemudian baru datang teknologi mesin. Bangun saja dari tidur terasa mata begitu segar memandang kehijauan dan itulah salah satu caranya untuk menjaga mata. Terasa begitu singkat sekali waktu kerjaku di Parit Buntar. Minggu hadapan aku akan kesini lagi dan aku berhasrat akan menjejaki diatas batas-batas sawah ini.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...