Teman-teman

Wednesday, April 29, 2009

Boleh Terlelap

Kelmarin aku pulang dari kerja setelah menghabiskan tugas malamku. Dalam hati aku berkata kemana aku nak tuju. Pulang kerumah tak ada orang. Aku mengambil keputusan ronda di pasar. Banyak juga ikan yang dijual. Aku hanya memerhati ikan terubuk yang menjadi kesukaanku. Dulu kalau arwah isteri aku ada, aku akan call dia dulu dan cakap aku nak beli ikan terubuk. Isteriku berkata," Abang teringin nak makan apa beli la nanti Siti masak ".

Aku memegang talipon bimbitku lalu mencari nama isteriku. Aku call tapi yang menjawab berkata," The number you have dial is not in service ". Aku sedikit sayu. Entah mengapa aku terlalu merinduinya. Walaupun sudah 4 bulan isteriku meninggal namun wajahnya amat sukar untuk aku padamkan. Mengapa orang boleh berkata aku sudah melupakan isteriku. Aku termenung seketika. Kemana lagi harus ku tuju.

Akhirnya aku mengambil keputusan singgah di pusara isteriku. Jam menunjukkan pukul 9.30 pagi. Aku mengambil surat khabar lama yang terdapat disebelah pusara isteriku. Aku mula membaca ayat-ayat suci Al-Quran. Terasa tenang sekali seolah-olahnya Siti Aishah berada didepanku. Lama-kelamaan keadaan di persekitaran kubur menjadi gelap gulita. Aku tak tahu apa seterusnya terjadi. Aku telah ditepuk oleh seseorang, " Budiman, hang boleh tidur disini. Aku dok peghati dari jauh, Budiman dok baca ka dok tidur ". Aku hanya tersenyum saja.

Nasib baik kawanku yang bertugas sebagai pembersih tanah perkuburan bukan jenis yang suka membawa mulut. Kalau tidak mesti riuh satu taman yang aku tertidur di kubur. Terasa begitu lama aku disitu dan jam ditangan menunjuk pukul 11 pagi. Agak lama juga aku tertidur. Itupun secara duduk. Aku pulang dengan perut terasa teramat lapar namun aku tak ada selera nak makan. Biarlah aku pulang kerumah dan sambung semula tidurku. Bangun nanti aku akan kadha sekali makan pagi terus dibawa ke petang.

Baru nak terlelap talipon berbunyi," Assalamualaikum Budiman. Hang nak pergi menjala ka. Udang banyak ni". Aku ni bukan boleh mendengar perkataan jala. Memang favourite aku. Dulu kalau aku runsing, aku akan ajak isteri pergi menjala. Dia mengikut saja asal aku tenang. Kali ini aku mengalah sebab badan terasa bagai nak demam. Aku perlu berehat.

Selepas solat asar aku mengambil jala agar petang ini rezeki udang ada untukku. Aku terlalu gembira nak kesana walaupun kali ini aku keseorangan. Tiba di pantai lain pula yang jadi. Air surut la. Last sekali aku hanya makan mee rebus yang dijual di pantai. Rupanya tak ada rezeki buatku.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...