Teman-teman

Monday, April 27, 2009

Program Lawatan Hospital

Ahad - 26 April 2009 Alhamdulillah hari ini Allah telah memberiku kelapangan untuk mengikuti program ziarah hospital yang begitu lama aku tinggalkan. Ia telah dianjurkan oleh satu badan kebajikan ( NGO ) yang bergelar Pertubuhan Jamaah Islah Malaysia ( JIM ). Program ini sungguh murni dan ia banyak membantu merawat hati ini. Ia juga mengajar aku erti hidup yang sebenar.


















Adik-adik yang bakal bergelar doktor turut ikut serta


Hari ini kami masuk ke wad sakit jantung. Kami memberi penerangan tentang betapa pentingnya menjaga solat walaupun ketika sakit. Sakit tidak bermakna cuti dari solat cuma ia amat mudah. Pamplet telah diedarkan agar pesakit faham betapa pentingnya menjaga solat. Kami akan akhiri dengan mendoakan kepada pesakit agar cepat sembuh.

Aku masih ingat kali pertama aku dan arwah isteri terlibat dalam program ini. Grup kami telah menziarah seorang pemuda india yang patah kaki akibat kemalangan jalanraya. Lagi 3 hari akan menyambut Deepavali. Keluarganya tidak seorang pun datang menjenguknya. Setelah kata-kata peransang diberi kami meminta izin darinya untuk berdoa. Aku pun berdoa agar tuhan berikan kesihatan yang baik kepada pemuda ini agar ia dapat bersama dengan keluarga menyambut Deepavali. Menangis tersedu-sedu pemuda ini. Tak tahulah kenapa dia menangis. Tapi aku dapat merasakan sesuatu yang terlalu manis dalam hati ini. Terasa tenang sekali. Begitu juga dengan isteriku.

















Diantara sukarelawan lelaki yang konsisten dengan program ini.


Adik-adik dari bakal doktor mengatakan bahawa mereka cuma diajar cara-cara bagaimana nak kendalikan pesakit. Inilah kali pertama mereka mendapat ilmu yang berguna iaitu tentang betapa pentingnya seorang doktor mengetahui bagaimana untuk mengajar pesakit yang beragama islam solat ketika sakit. Mereka berjanji kelak bila mendapat gelaran ini kebajikan pesakit terutamanya bab solat tidak akan dilupakan.

Insyaallah pada bulan hadapan kami akan melawat wad kanak-kanak bersama hadiah yang di sponsur oleh orang ramai. Aku berjanji pada diriku sendiri andaikata hari itu aku tak bekerja insyaallah aku akan turut serta menyertai satu program yang betul-betul telah mendidik hati aku agar mensyukuri diatas segala nikmat dan dugaan yang Allah berikan. Walaupun ia bukanlah satu program yang menjanjikan kemewahan tapi ia sungguh mulia disisi Allah.















2 comments:

bearcat said...

amal jariah....amalan yang akan dibawa ke dalam kubur. Bagusnya.

ARIFF BUDIMAN said...

Amal-amal inilah yang dibawa bersama oleh makjang ke akhirat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...