Teman-teman

Thursday, April 16, 2009

Macam-macam cerita la

















Hari ini aku bertugas lagi di Parit Buntar. Siap aku bawa kamera mana la tahu kalau ada pemandangan yang menarik. Sambil memandu kereta aku mengelamun tentang mimpiku baru-baru ini. Aku dan anak-anak sedang melalui sebatang anak sungai. Tenang sungguh airnya. Tiba-tiba airnya berkocak kuat. Maka timbul ikan dengan begitu banyak sekali. Betul-betul didepan aku seekor ikan besar seolah-olah merelakan aku menangkapnya tapi aku tidak berminat. Aku terpandang akan seekor ikan yang kecil tapi cantik. Aku berkata kepada kedua-dua anakku, " Kita ambil saja ikan ini untuk dibela ". Anak lelakiku tidak berkata apa-apa terus menangkap ikan itu. Akhirnya aku terkejut dengan laungan azan subuh.

Sedang aku berada didalam lamunan entah bila aku tidak sedar aku telah melalui satu kawasan yang penuh ditanam dengan pokok buah naga ( Dragon Fruit ). Lantas aku menekan brek dan terus aku menangkap gambar. Anak lelaki aku berkata, " Ayah ni pantang nampak pelik sikit nak tangkap gambar saja. Tapi best juga no ayah masuk dalam blog". Itu dia jiwa bloggers katakan. Pantang sikit mesti ingat blog.

Aku memang suka buah ni sebab pakar-pakar mengatakan buah naga kaya dengan potasium, ferum, protein, serat, sodium dan kalsium yang baik untuk kesihatan berbanding buah-buahan lain yang diimport. Kajian menunjukkan buah naga merah ini sangat baik untuk sistem penghadaman dan peredaran darah. Ia juga memberi tindak balas memberangsangkan untuk mengurangkan tekanan emosi dan meneutralkan toksik dalam darah.

Secara keseluruhan, setiap buah naga merah mengandungi protein yang mampu mengurangkan metabolisma badan dan menjaga kesihatan jantung; serat (mengawal kanser usus, kencing manis dan diet); karotin (kesihatan mata, menguatkan otak dan menghalang penyakit); kalsium (menguatkan tulang) dan fosferos (pertumbuhan tisu badan).

Buah naga juga mengandungi zat besi untuk menambah darah; vitamin B1 (mengawal kepanasan badan); vitamin B2 (menambah selera); vitamin B3 (menurunkan kadar kolesterol) dan vitamin C (menambah kelicinan, kehalusan kulit serta mencegah jerawat). Itulah yang aku baca.

Dalam aku rancak-rancak menangkap gambar pokok buah naga, tiba-tiba talipon berdering, " Ariff hang p ka majlis anugerah pada 24 April ni". Aku mengiakan saja. " Hang duduk dengan sapa ". " Aku duduk sorang diri la sebab dah tak ada isteri ". " Hang mau ka aku bagi sorang perempuan untuk teman hang ". Menyirap darah aku bila mendengar akan kata-kata rakanku ini. Dia cuba bandingkan aku dengan dia. Dah la pencen masih bergelumang dengan maksiat. Katanya hidup hanya sekali.

Aku tak marah tapi aku cakap secara tenang agar dia dapat menangkapnya. " Cuba hang bayangkan ketika hang sedang melakukan maksiat, tiba-tiba Allah rentap nyawa hang. Apa hang nak buat. Hang tak sempat nak bertaubat. Tak sempat mengucap. Bayangkan apa hang nak jawab bila malaikat Mungkar dan Nakir bertanya didalam kubur seorang diri". Terdiam dia tak terkata apa. Aku terus serang dia dengan baik. " Allah berkata sesudah kita mati semuanya kita tinggalkan kecuali 3. Pertama amal soleh kita. Kedua sedekah jariah kita dan ketiga doa dari anak-anak yang soleh".

" Kita ini dalam katogari menghampiri kubur. Insaflah sebelum terlambat ". Tiba-tiba terdengar nada putus. Mungkin dia off handset dia. Sekurang-kurangnya aku telah sampai kepadanya walaupun satu ayat. Aku beristighfar panjang dengan nasib kawan aku ni walaupun dah berumur 56 tahun masih lagi bergelumang dengan maksiat. Kasian anak isteri dirumah mungkin tak tahu menahu kelakuan siayah diluar. Ya Allah kau tetapkanlah imanku agar tidak tergolong dalam mereka yang melakukan perkara maksiat. Amin Ya Rabbal Alamin.

2 comments:

scr said...

terpengaruh....turun cafe trus bli ayaq dragon fruit...hehe...mahai...abeh duit...ades

ARIFF BUDIMAN said...

Tak apa untuk kesihatan. Baguih juga Pknjang antaq entri ni. Amalkan sebelum masuk periksa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...