Teman-teman

Tuesday, March 16, 2010

Keluarga Siapa Pernah kena Sihir

Ahad lepas aku dan isteri berkesempatan sekali lagi menghadiri kursus haji dan umrah. Aku tertarik dengan penceramah ustaz dari Tabung Haji. Beliau banyak menceritakan pengalaman ketika menjaga jemaah haji Malaysia di Mekah. Banyak sungguh iktibar yang di peroleh semasa mendengar ceramah. Kesimpulannya ialah ketika berada disana pastikan akhlak dijaga terutama sekali mulut. kita disarankan kurang bercakap perkara yang tiada faedah maklumlah semasa didunia Malaysia kita banyak bergurau senda sehinggakan gurau senda kita melebihi tahapnya. Begitu juga aku kadangkala aku terlalu asyik bergurau.

Ustaz menceritakan perkara-perkara yang perlu dibuat sebelum ketanah suci. Dalam banyak-banyak perkara aku terkesan bila ustaz menceritakan dimana seorang isteri telah disantau akibat perebutan kuasa dalam surau. Akhirnya isteri itu meninggal dunia. Kata ustaz seorang isteri yang meninggal dunia akibat perbuatan sihir beliau akan dimasukakn ke dalam syurga. Kesakitan yang dialami ketika sakit maka tergugurlah dosa-dosa kecil. Tetapi kata ustaz lagi perbuatan mereka telah menyebabkan suami dan keluarga isteri itu menderita,

Sungguh malang bagi mereka yang membuat sihir kepada orang lain sebab ia merupakan perbuatan syirik dan akan membuat mereka terjerumus kedalam api neraka kata ustaz. Aku terdiam mendengar akan kata-kata ustaz. Terkenang aku bagaimana sakitnya Siti Aishah menanggung azab sengsara akibat perbuatan santau. Cerita dari ustaz tadi persis apa yang berlaku terhadap aku dan keluarga. Akhirnya ustaz bertanya adakah disini ada mempunyai keluarga yang disihir. Aku terdiam dan memandang isteriku Rosnah. Dia juga memandang aku. Berbagai persoalan bermain difikiranku bila ustaz menceritakan bab sihir ini.

Akhirnya fikiranku yang tadi tenang kini melayang mengingati nostalgia lalu. Cepat-cepat aku fokuskan kembali kursus haji dan umrah. Ustaz juga menceritakan tempat-tempat mustajab doa yang akan dimakbulkan oleh Allah. Aku pasti insyaallah kesana dan aku akan meluahkan segala isi hati yang terpendam selama ini. Akan aku berdoa segalanya. Rasa tidak sabar lagi aku kesana. Terngiang-ngiang talbiah " Labbaikallah Hum malabbaik "....Ya Allah sambutlah kami, Ampunkanlah dosa-dosa kami ya Allah.

3 comments:

IT'S Me N.a.N.a said...

SEMOGA KITA SEMUA DIJAUHI DARI ANASIR2 SEBEGINI. :)

salam kenal dari saya.-nana-

gandasura said...

Insyaallah saya sekeuarga juga akan kesana awal bulan april ini..

Ariff Budiman said...

IT'S Me N.a.N.a..Teerima kasih kerana sudi ziarah.

surajagat... Semoga perjalanan tuan selamat. Bila kembali tolong cerita sikit dekat saya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...