Teman-teman

Sunday, March 21, 2010

Kem Smart Solat

Ustazah sedang memberi penerangan tentang adap-adap mengerjakan solat

Hari ini aku seperti biasa dengan isteri bergegas ke masjid negeri untuk menjalani kursus Haji & Umrah. Kursus berakhir jam 12.15 tengahari. Kemudian bersambung dengan penerangan dari bank Islam tentang wasiat yang banyak umat islam abaikan. Ramai dari kita tidak meletakkan penama. Bila meninggal terpaksa di faraidkan dan ini kadang-kadang mengambil masa yang lama. Ada sesetengah pula sampai bergaduh emak dan ayah.

Anak-anak begitu tekun mendengar penerangan dari ustazah

Aku bergegas pulang kerana pada waktu yang sama disurau ada program Kem Smart Solat untuk kanak-kanak perempuan. Pendaftaran adalah sebanyak 80 orang. Sambutan dari ibubapa amat menggalakkan. Mereka mahu masa lapang anak-anak mereka diisi dengan program begini. Ustazah yang mengajar datang dari Seberang Perai menaiki motosikal. Semasa aku menjadi gurubesar di fardhu Ain kariah ustazah ini juga yang menunggang motosikal mengharungi jambatan untuk mengajar anak bangsa.

Bersiap sedia untuk menunaikan fardhu solat Zohor

Terasa seronok melihat kanak-kanak begitu manis bertelekung dan bertudung mendengar penerangan ustazah. Ada yang bersoksek-soksek Pakcik Budiman ambil gambar. Teringat aku bila kuliah, ustaz mengatakan yang anak-anak dilahirkan dalam keadaan fitrah. Ibubapalah yang mencorakkan warna keatas mereka. Ada orang melayu bila anak-anak nakal mereka akan kaitkan dengan ayah, tokwan atau keluarga yang lain tentang perangai turun temurun. Samalah seperti orang kristian menganggapkan yang Isa disalib sebab kesalahan moyangnya iaitu Nabi Adam yang memakan buah larangan sedangkan islam mengatakan yang Nabi Adam telah bertaubat dan Allah telah menerima taubatnya.

Diam semua ketika tok bilal sedang melafazkan iqamat

Disesetengah tempat bila anak-anak berlari didalam surau atau masjid akan ditempik sekuat hati untuk menakutkan mereka. Tidak terfikir dihati mereka bahawa anak-anak ini suatu hari bakal bergelar pemimpin masyarakat. kalau tidak didik dari awal manalah kita akan mendapat hasil yang baik bila dewasa nanti. Maka lahirlah pemimpin yang mengejar nama. Mahukan projek besar' Korup dan sebagainya.

Beratur mengambil makanan untuk jamuan tengahari

Sewaktu menjamu selera ustazah meminta agar aku mendoakan kesihatannya agar baik semasa aku berada di tanah suci. Biarlah dia melakukan kerja amal ini dengan ikhlas. Ustazah ini juga merupakan kawan baik arwah Siti Aishah. Katanya kalau arwah ada tentu ringan sedikit dia hari ini. Begitu ramai yang merindui akan Siti Aishah.

Sedap makan beramai-ramai. Ibubapa ada yang datang meraikan anak-anak

Ramai orang yang memberi kertas agar aku dapat berdoa untuk mereka semasa aku ditanah suci. Tak sanggup aku melukakan hati mereka sebab dalam masa yang sama aku pun memang banyak untuk aku luahkan kepada Allah. semoga Allah berikan aku kekuatan dan permudahkan segala urusan aku dan siteri disana.

Ala Pakcik Budiman janganlah tangkap masa tengah makan


Pasangan kembar turut memeriahkan kem smart solat

4 comments:

bearcat said...

Tunggu Iman besaq skit, nak hantaq mai kem solat ni. Masa tu mesti Tok Njang dah tua :-)

ARIFF BUDIMAN BIN ZAINAL ABIDIN said...

bearcat..masa tu tokjang dah terketaq-ketaq

Insan Marhaen said...

teruskan khidmat baktimu kepada masyarakat.

aku doakan kau berjaya di dunia dan akhirat.

ARIFF BUDIMAN BIN ZAINAL ABIDIN said...

Terima kasih Insan Marhein. Moga doaMU Allah terima

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...