Teman-teman

Tuesday, March 09, 2010

Semoga Allah Permudahkan

Aku dan isteri dah mula menjalani kursus. Terasa sebak bila ramai-ramai menyebut " Labbai kallah Hum Malabbai. Labbai kala syari kalakalabaik ". Ustaz menceritakan tentang tempat mustajab doa iaitu di depan pintu kaabah dan di masjid Nabawi. Beliau menceritakan tentang kisah seorang wanita yang terlalu rindukan ibunya. Beliau berdoa didepan pintu kaabah agar dapat melihat ibunya. Allah perkenankan doanya lalu dia ternampak ibunya sedang memerhati akan dirinya. Aku mendengar dengan begitu tekun. Itulah juga yang aku akan lakukan. Bukanlah tujuan aku kesana semata-mata ingin berdoa agar dapat melihat arwah isteriku tetapi bila sudah berada didepan kaabah aku pasti tidak akan melepaskan peluang ini sebab aku berdoa bukan atas perkara maksiat. Selesai kursus haji aku sempat menziarahi pusara isteriku. Aku bercakap keseorangan seolah-olahnya Siti Aishah sedang mendengar segala ceritaku. Ketika dalam perjalanan pulang mataku tidak dapat menahan apabila melihat longgokan buah-buahan yang datang dari Perlis.

Peserta kursus haji dan umrah begitu tekun mendengar penerangan

Akhirnya aku memberhentikan kenderaan untuk membeli buah-buahan kesukaanku. Aku katakan pada isteri yang ia untuk menyejukkan badan. Kata isteri pula kalau terlebih makan bukan saja menjadi sejuk tapi kaki pula akan sakit. Tersenyum aku sebab aku tahu dia kenen dekat aku. Itulah kelemahanku. Kalau terlebih makan buah tembikai alamat terhincut-hincutlah kaki ini. Entah kenapa ya. Adakah buah tembikai ini angin kata orang tua-tua.


Buah tembikai

Hari ini aku ke Komplek Tabung Haji bersama rakan yang sponsur aku. Akhirnya kami mendapat berita yang tarikh 6 - 16 Mei telah pun penuh. Terdiam kami sebab tidak percaya akan berita ini. Ingatkan kami dah daftar awal. Rupanya ada lagi awal. Padaku ini merupakan dugaan lagi. Akhirnya kami diberitahu yang tarikh kedua ialah 20 - 30 Mei masih ada lagi kosong. Setelah bertanya rakan-rakan yang lain kami bersetuju untuk bertolak pada 20 - 30 Mei. Aku berdoa kepada Allah semoga Allah permudahkan segala urusan kami nanti.

Honey dew

Bayaran umrah yang dikenakan adalah sebanyak RM5690 seorang. Kami akan berada di Mekah/Madinah selama 11 hari / 9 malam. Ketika pulang kami singgah rumah emak angkat lalu aku dihadiahkan jubah dan serban yang akan aku gunakan kelak. Sengaja isteriku suruh aku try. Akhirnya inilah gambar ketika aku cuba try jubah yang tak pernah aku pakai sebelum ini. Terasa janggal sekali tetapi aku terpaksa menghadapinya. Senyum isteriku bila melihat aku memakai jubah. Katanya padaku, " Abang macam ustaz la ". Tertawa aku dengan gelaran ini.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...