Teman-teman

Monday, April 12, 2010

Program ziarah kubor

Baru hari ini dapat update blog. Ahad lepas selesai aku dan isteri menjalani kursus ibadah umrah jam 11 pagi, aku menalipon anak gadisku untuk membersih pusara ibunya. Jam 12 tengahari kami berdua sudah berada di persekitaran kubur. Aku memberitahu anakku tentang adap-adap ketika ziarah pusara. Pernah aku beritahu arwah isteriku tentang adap-adap ketika menziarah kubur. ketika itu kami berdua kerap ziarah pusara anak kami yang meninggal ketika berusia 18 hari. Kini aku dan anak-anak pula menziarahi anak dan isteriku pula. Siapa sangka boleh terjadi begini. Ini bermakna ajal maut tidak ada siapa yang mengetahuinya. Keadaan kubor isteriku dipenuhi dengan tumbuhan rumput hijau. Dengan cuaca yang panas teri kami mula membersih kubor dan mengakibatkan peluh membasahi badan. Selesai tugas kami barulah dapat menyedekahkan Al-Fatihah kepada kekasihku yang telah pergi mendahului kami.

Pusara ayahku Zainal Abidin bin Hassan

Bila berada didalam kawasan perkuburan hati ini terasa begitu sayu sekali. Mungkin dimasa akan datang anak-anak kami pula yang akan menziarahi kubor kami seperti mana aku menziarahi kubor ayahku. Tiba-tiba aku merasakan bahawa masih banyak dosa-dosa lampau yang aku lakukan. Cukupkah untuk dibawa bertemu Allah kelak.

Anakku Siti Zinnirah sedang mencabut rumput di pusara adiknya Ashraf bin Ariff Budiman

Masih aku ingat akan ucapan Pengerusi Kariah yang pertama bilamana kariah kami mendapat tempat untuk dijadikan perkuburan. Katanya dia teringin menjadi orang yang pertama dikebumikan di perkuburan ini. Akhirnya Allah makbulkan doanya dan beliau menjadi orang pertama yang telah menghuni perkuburan ini. Kini begitu ramai anak ahli kariah yang mengikut pengerusi kariah yang pertama.

Sedang membersih pusara ibunya Siti Aishah binti Zakaria

Aku tidak kisah bilamana aku menziarahi kubor isteriku ada saja mata-mata rumah berdekatan mengintai akan aku. Mungkin mereka hairan aku kerap ziarah jam 12 tengahari. Bagiku aku tak kisah jam berapa asalkan aku dapat berada disana. Pernah suatu ketika anak lelakiku mengajak aku menemaninya menziarahi kubor emaknya selepas solat maghrib. Akhirnya dibatalkan atas sebab-sebab tertentu. Entah kenapa bila aku berada di perkuburan ini, hati aku terasa begitu damai. Mungkin ianya dijaga dengan begitu kemas oleh Jawatankuasa kariah. Keadaan perkuburan yang begitu bersih sekali. Ketika jam menunjukkan pukul 1 petang kami beredar pulang meninggalkan penghuni kubur. Kataku perlahan insyaallah aku akan datang lagi.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...