Teman-teman

Thursday, November 25, 2010

Pengat Pisang

Aku baru dapat merasai nikmat cuti. Pagi-pagi lagi aku kebelakang untuk memotong kangkung yang telah dipesan. Kalau sendiri tak boleh makan lebih baik aku sedekah kepada yang boleh makan. Dapat juga pahala sedekah. Sedang memotong kangkung aku terpandang pisang abu yang sudah cukup tua. Sedap juga kalau dibuat kerepek. Ia kegemaranku. Aku memenggal tandannya. " Nah petang ni pisang abu kita buat kerepek ". Aku beritahu isteriku dan mendapat respon yang baik darinya sebab dia juga menyukai kerepek. Kami keluar berjalan menghirup udara segar. Pantai yang lama tidak aku kunjungi sebab jala sudah rosak membuatkan aku dan isteri begitu gembira. Tiada yang memgganggu. Mereka yang datang memancing sibuk dengan aktiviti sendirian. Kami pulang kerumah ketika hampir waktu asar. Aku sudah berkhayal akan kerepek pisang yang akan digoreng. Bila sampai dirumah terkejut kami sebab pisang yang baru diambil telah masak ranum dan untuk membuat kerepek ia tidak sedap. Kerepek memerlukan pisang yang muda. Baru rangup rasanya. Akhirnya isteriku membuat keputusan yang pisang abu yang telah masak dibuat pengat atau bubur. Yang bakinya dibuat goreng pisang.


Pengat pisang pun merupakan kesukaanku semenjak kecil lagi. Mendengar saja pengat dah terliur. Bila siap pengat aku tidak menunggu lama. Aku bedal 2 mangkuk. Aku sudah berpesan kepada isteriku agar dikurangkan manisnya. Kesihatan juga perlu dijaga. Walaupun pisangnya tidaklah seenak pisang raja tapi ia cukup menyelerakan. " Nanti 2 atau 3 hari lagi Nah nak buat bubur gandum ". Kata isteriku. Adoii...alamat gemuklah aku. Aku menyangkakan yang aku sudah kurus tapi bila bertemu kawan lama, mereka berkata yang badanku telah naik sedikit. Aku perlu bersenam kembali selepas ini. Makan dan tidur pasti mengundang penyakit.

4 comments:

shami2 said...

Salam cik arif...

Wah sedap nampaknya pengat pisang tu...heheh
Mana gambar pemandangan jalan2 tu...masukkan sekali..dalam n3 bole kongsi pemandangan yang telah dinikmati....

Ariff Budiman said...

SHAMI2..Gambar jalan2 hari tu tak dirakan sebab letih sangat. Raga rugi juga sebab selalu tak pernah miss mengambil gambar

iBu...gUru said...

salam.....
sdap nyer....... pisang abu memang sesuai dibuat pengat

Ariff Budiman said...

ibu guru..Saya lebih sedap dengan pisang raja. Namun pisang abu sedap la juga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...