Teman-teman

Tuesday, November 30, 2010

Seronok Didik Anak Remaja

Selepas selesai solat asar, aku dan isteri bergegas pula untuk mengecat rumah baru kami. Begitu tekun kami mengecat sehingga tidak sedar waktu maghrib semakin hampir. Kami mengambil keputusan sembahyang dirumah baru kami memandangkan sejadah sudah dibawa. " Kiblat sebelah mana bang ". Tanya isteriku. Aku menggaru kepala yang tidak gatal. " Nanti abang tanya jiran sebelah kalau jumpa ". Itu saja caranya sebab mereka lebih lama tinggal bersebelahan kami. " Adik kiblat sebelah mana ". Aku bertanya anak jiran sebelah. " Mak kiblat sebelah mana. Ada orang tanya ". Anak jiran sebelah pula bertanya emaknya. Ini sudah sah tak solat. Bisik hati kecilku. Agak lama menanti akhirnya tidak ada siapa yang keluar langsung. Akhirnya aku berjumpa seorang wanita cina sedang pulang dari kedai. " Auntie matahari terbenam sebelah mana ". Aku bertanya manalah tahu dia pun penduduk tetap situ. " Wa tengok orang surau sembahyang ikut sebelah sana. Sulah tintu matahari terbenam sebelah sana ". Jawapan wanita tua itu membuat hati aku terfikir bagaimana mereka yang non muslim lebih tahu dari orang islam. Sayang tidak ada siapa yang sudi membimbing manalah tahu Allah membuka pintu hatinya.

Setelah selesai solat, kami menyambung kembali kerja kami. Tiba-tiba aku teringat yang aku telah membuat perjanjian untuk mengajar anak remaja berlatih nasyid selepas solat isyak. Cepat-cepat aku mengajak isteri pulang. Selepas selesai isyak aku bergegas pula ke surau. Anak remaja kelihatan sudah ramai menanti aku. Berbeza sungguh wajah mereka. Sudah baligh rupanya. Yang lelaki sudah kelihatan kumis nipis berubah warna hitam. Suara juga sedikit garau. Yang perempuan pula sudah berjerawat dan sudah pandai pula mengenakan mekap. Malu mereka untuk berbicara denganku. Berbeza 3 tahun lepas nama pakcik Budiman sentiasa disebut mereka. Kini setelah aku membuat jenaka, tersipu-sipu malu sambil menutup muka.

Kini aku perlu handle mereka mengikut perubahan zaman. kalau dulu aku sering bergurau. Kini aku terpaksa bataskan gurauanku memandangkan watak mereka telah berubah. Aku masih ingat ketika 3 tahun dulu, bila aku sampai saja disuruhnya aku membaca sajak puitis. Ada yang mengalir airmata. Kini bila aku berkata, " Siapa nak dengar pakcik Budiman baca sajak ". Tidak ada lagi mereka berkata, " Nak nak. Kami nak dengar pakcik Budiman ". Kini mereka hanya tersenyum malu. Aku sudah dapat pengajaran yang mereka sudah meningkat remaja dan bukan lagi keanak-anakan. Semoga aku terus istiqamah dengan anak remaja walaupun aku keseorangan tidak seperti 3 tahun lepas aku bersama Siti Aishah mendidik mereka. Kini isteriku Rosnah sudah mula berjinak-jinak dengan memberi pandangan tentang nasyid. Alhamdulillah aku menrima pandangannya. Walaupun dia tidak dapat bersamaku tapi sokongan yang tidak berbelah bagi sudah cukup buatku. Lain rumah lain warnanya. lain isteri tidak sama wataknya. Syukur ya Allah.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...