Teman-teman

Sunday, November 07, 2010

Rezeki Rimau

Entah kenapa bila aku pulang dari pasar malam setelah menemani isteri berniaga, badan aku terasa begitu letih dan berbisa. Akhirnya yang paling terasa ialah lututku. Aku pandang kearah isteriku yang keletihan dimana pagi berniaga roti canai dan sambung pula kepasar malam. Pasti dia begitu letih. kesian aku nak kejutkan dia. Semakin lama semakin bisa sehingga aku sendiri tidak dapat melelapkan mata. Bila kesakitan datang mulalah aku rindu arwah isteriku Siti Aishah. Selalunya dia pasti mengusap kaki aku perlahan-lahan sehingga aku terlelap. Sedar-sedar dia tertidur dihujung kaki aku. Tapi kini dia sudah tiada. Aku terpaksa berdikari. kesakitan yang terlampau tidak dapat aku bendung lagi sehingga mengalir air mata akibat menahan kesakitan. Perlahan aku bangun lalu mencari pain killer. Ini saja yang dapat aku lakukan. Akhirnya ketika dalam keadaan khayal akibat terlalu mengantuk aku terasa seseorang mengusap kakiku. Tatkala tersedar aku melihat isteriku tertidur dihujung kakiku sambil memegang kakiku. Subhanallah. Allah jua yang mengetahui akan hati hambanya. Bayangan Siti Aishah dan Rosnah bersilih ganti dihujung kaki aku.

" kesian Nah tengok abang tak tahan sakit. Nah hanya boleh gosok kaki abang saja. Nah tak tau nak buat apa ". kata-kata isteriku Rosnah membuat aku mengalir airmata . Rupanya Allah mendengar rintihanku. " Terima kasih Nah. Itu pun sudah memadai buat abang ". Sambil mencium tangannya itulah yang mampu aku lakukan. Bersemangat pagi ini aku ketempat kerja. Isteriku tersenyum melihat aku berjalan begitu laju tanpa tiada tanda-tanda kesakitan. Alhamdulillah sebab aku perlu bekerja dari jama 8 pagi hingga 12 tengahmalam. Kalau sakit lutut bermakna tergendalalah kerjaku.

Dalam kesibukan bekerja, isteriku menaliponku, " Abang tak payah beli makan. Nah pergi hantar nanti ". Kebetulan tempat aku bekerja berdekatan rumahku jadi senang kalau ada apa-apa isteriku boleh datang. Akhirnya dia beli nasi goreng ikan masin dan telur dadar iaitu favourite aku. Hujan lebat pula ketika itu maka berseleralah aku makan. Jam 2 petang aku menerima panggilan dari anak lelaki aku pula . " Ayah adik nak balik Tanjung Malim. Nanti adik singgah tempat kerja ayah hantar nasi ". Anak lelaki aku yang sedang menuntut di Politeknik Tanjung Malim dalam diploma elektronik. Dibawanya sebungkus nasi bersama nescafe ais. Habis juga aku bedal. Tak makan nanti jauh hati anak-anak pula.

Jam 6.30 petang pula anak gadisku talipon. " Ayah kakak baru balik dari Sungai petani. Kakak singgah tempat kerja ayah hantar satay ". Anak gadisku yang masih membuat praktikal dalam diploma makmal perubatan di Sungai petani. Syukur ya Allah. Kau beri rezeki yang melimpah ruah kepadaku hari ini. Anak gadisku ke kolejnya untuk mengambil keputusan diplomanya. walaupun bukan terbaik tapi aku beritahunya agar bersyukur apa yang kita dapat. " Kakak masa kita gembira bersama mak. Kita bersyukur kepada Allah. Bila mak sudah tiada, kita perlu juga bersyukur dan menerima segala dugaan ini. Kini kakak mendapat result walaupn tidak menepati target bersyukurlah dengan apa yang Allah beri. Tentu ada hikmahnya disebalik itu ". Aku juga perlu bersyukur dengan apa yang Allah anugerah kepadaku. Ya Allah janganlah engkau jadikan aku dan anak-anak dikalangan mereka yang tidak tahu mensyukuri akan nikmatmu.

4 comments:

hrusli61 said...

Itulah Pendekar Tempang. Walaupun begitu makan boleh tahan. Rasanya kena pantang sikit jangan bedal semua.

Bagi sedikit kepada Pendekar Mata Empat.

Rezeki Rimau kena minum susu sahaja.

Ariff Budiman said...

Rezeki depan mata cikgu mana boleh tahan. Tak nampak depan mata tak apa.

kapten said...

hehe...betul2 apa diman....

Ariff Budiman said...

Terima kasih kapten sebab sokong. He he

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...